نقد فیلم Blue Beetle «سوسک آبی» یک ابرقهمران جدید

با اینکه فیلم سوسک آبی تلاش می‌کند تا اولین ابرقهرمان دنیای دی سی را معرفی کند اما از یک الگوی تکراری در داستانهای مشابه پیروی می‌کند.
فیلم بلوبیتل قرار است اولین فیلم دنیای کمیک‌های DC بر اساس پررنگ شدن یک ابرقهرمان لاتین باشد که روی شخصیت جیمی ریس که درواقع سومین بلو بیتل دنیای کمیک دی سی است تمرکز دارد.
 فیلم سوسک یکی از آخرین آثار باقی‌مانده DCEU است، اما سؤال مهم این است که چگونه در‌حالی‌ که خبری از فیلمهایی نظیر سایبورگ یا گرین لنترن نشد برادران وارنر به ساخت فیلمی براساس یکی از شخصیت‌های کمتر شناخته شده علاقه نشان دادند؟ 
داستان فیلم اینگونه آغاز شد که اسکراب ( یا عنکبوت آبی) سرو کله اش پیدا شد و اتفاقات اصلی فیلم چندین سال بعد و زمانی‌که جیمز ریس پس از پایان تحصیلاتش به خانه بازگشته رخ می‌دهد. او پس از بازگشت به خانه متوجه وضعیت وخیم خانواده خود می‌شود، پدر ریس سکته کرده و درآمد کافی ندارد که خانه اش را حفظ کند. 
جیمز ریس تصمیم می‌گیرد برای کمک به خانواده در ساختمان کورد شروع به کار کند، اما دختر تد کورد که بلو بیتل قبلی است اسکراب را دزدید و سرنوشت باعث می‌گردد که او بلو بیتل بعدی باشد. 
حتی در چنین داستان‌هایی می‌بینیم که شخصیت اصلی الزاما نابغه یا ثروتمند نیست و قدرت ابرقهرمانی ناخواسته برای شخصیت اصلی داستان حاصل می‌گردد. اما آیا اینگونه موضوعات برای بیننده می‌تواند جذاب باشد؟
درست است که سازندگان تلاش می‌کنند تا شخصیتی انسانی‌تر به شخصیت‌های فیلم اضافه کنند و همین نکته نیز باعث افزایش محبوبیت فیلم‌ها می‌شود، به طور مثال مرد عنکبوتی بیشتر برای قدرت‌هایی که دارد شناخته شده است، اما چیزی که باعث محبوبیتش شده بخش انسانی و احساسات این شخصیت می‌باشد یا در مورد فیلم بتمن هم چنین موضوعی صادق است و همین باعث شده است تا شوالیه تاریکی هم به محبوبیت برسد.
مشکل اصلی فیلم Blue Beetle این است که میخواهد بگوید که جیمز ریس از یک جامعه ستم دیده و فقیر است، اما داستان فیلم شباهت زیادی به فیلم Iron Man (مرد آهنی دنیای مارول) دارد با این تفاوت که شخصیت اصلی داستان یک فرد ثروتمند و نابغه که لباس بلو بیتل را ساخته باشه نیست، یا حتی شخصیت منفی هر دو داستان شباهت بسیاری به هم دارند. این مسائل باعث شده بیننده احساس کند که هدف از ساخت این فیلم درواقع ساخت یک نسخه از فیلم شخصیت مرد آهنی است و هیچ نوع برتری در آن حس نگردد.
سوسک آبی در فیلم اول خود حرف خاصی برای گفتن ندارد و می‌توان گفت فقط یک کپی از چندین فیلم ابرقهرمانی بخصوص مرد آهنی است، حتی در قدرت‌های او هم چیز جدید یا متفاوتی دیده نمی‌شود.  
در واقع می‌توان گفت شخصیت‌های شرور فیلم یکی از مشکلات بزرگ فیلم می‌باشد. شخصیت ویکتوریا کورد به‌همراه ایگناسیو کاراپکس دو شخصیت شرور فیلم و ازطرفی کاراپکس یا OMAC نسخه فقیر اوبادیا استین است و ویکتوریا کورد هم حکم جاستین همر را در فیلم دارد که می‌خواد با تولید سلاح صاحب ثروت شود. حتی اگر تکراری بودن هویت این دو شخصیت را در نظر نگیریم هم میتوان گفت هر دو پرداخت خوبی ندارند و مشکل بزرگی برای فیلم هستند.
در مورد شخصیت‌های مکمل فیلم نیز صرفا شخصیت‌های سطحی و بدون عمقی هستند. حتی لحن کمدی فیلم‌های ابرقهرمانی امروزی هم نتوانسته به این فیلم کمک زیادی کند. لحن کمدی سطح پایین باعث شده به صحنه‌های احساسی و درام فیلم ضربه زیادی وارد گردد .
در انتها میشود گفت با اینکه این فیلم نتوانسته آنطور که باید ببینندگان را جذب کند اما طرفداران آثار ابرقهرمانی را برای ساعاتی سرگرم می‌کند. 

نمرات منتقدین مختلف در مورد فیلم Blue Beetle

 

«۸۳/۱۰۰ Entertainment Weekly | منتقد: یولاندو ماچادو»

فیلم «بلو بیتل» توانسته به خوبی خودش را در نحوه به نمایش در آوردن فرهنگ و جامعه لاتین متمرکز کند و این کار را با احترام انجام می‌دهد، دلسرد نمی‌شود و معنای لاتین بودن را به صورت سطحی به نمایش نمی‌گذارد. فیلم «بلو بیتل» پر از احساسات است و همین نیز فرصت‌های زیادی در اختیار فیلم قرار داده است.

«۸۰/۱۰۰ The Hollywood Reporter | منتقد: دیوید رونی»

کارگردان فیلم «بلو بیتل» با کمک گرفتن از فیلمبرداری پویای پاول پوگورزلسکی، موسیقی متن مهیجی ساخته بابی کرلیک و همچنین جلوه‌های بصری جذاب توانسته اکشن را با صحنه‌های احساسی و طنز را با حس تعلیق فیلم در تعادل نگه دارد. این اثر از سرعت بسیار خوبی برخوردار است و انرژی زیادی نیز دارد اما آنقدر سریع و دیوانه‌کننده نیست که مجال نفس کشیدن ندهد.

«۷۰/۱۰۰ IGN | منتقد: آلیسا مورا»

فیلم «بلو بیتل» با وجود اشتباهاتش همچنان اثری خوب است. در میان اکشن و کمدی این اثر، این احساسات هستند که تجربه بزرگ شدن در خانواده‌ای لاتین را طنین‌انداز می‌شوند. این فیلم اثری کمدی است بدون آن که لوس شود و مطمئنا سکوی پرتابی برای بازیگر اصلی آن یعنی شولو ماریدوئنا خواهد بود.

«۷۰/۱۰۰ Variety | منتقد: اوون گیلبرمن»

شولو ماریدوئنا نقش اولین ابرقهرمان لاتین هالیوود را بازی کرده و همین نیز نشان می‌دهد که او بازیگری توانمند است. از سوی دیگر، ساخت این فیلم ابرقهرمانی کمیک بوکی با حضور بازیگران لاتین تبار کمتر شناخته شده سبب شده تا خانواده جیمی احساسات بیشتری را بروز بدهند.

«۷۰/۱۰۰ RogerEbert | منتقد: رابرت دنیلز»

فیلم «بلو بیتل» به کارگردان انجل مانوئل سوتو یک اثر کمیک بوکی احساسی و دلنشین است که نسبت به حال و هوای کسل‎‌کننده بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی امروزه، کمتر جدی و بیشتر رنگارنگ است.

«۷۰/۱۰۰ Screen Rant | منتقد: تاتیانا هولندر»

در حالی که فیلم «بلو بیتل» در زمینه پویایی خانوادگی و توسعه کاراکتری برتری دارد اما جلوه‌های بصری و نحوه به تصویر کشیدن خانواده کورد به عنوان شخصیت شرور داستان چندان خوب نبوده است. با این وجود، فیلم «بلو بیتل» تصویری جذاب از پیوند خانوادگی را نشان می‌دهد و شروع خوبی برای این ابرقهرمان در دنیای لایو اکشن است.

«۶۷/۱۰۰ Collider | منتقد: راس بونیم»

فیلم «بلو بیتل» توانسته با تمرکز روی خطرات کوچک و پویایی خانوادگی، حس تازه‌ای به دنیای سینمایی دی‌سی بدهد و خودش را به اندازه کافی نسبت به دیگر آثار ابرقهرمانی متمایز کند.

«۶۰/۱۰۰ The Guardian | منتقد: بنجامین لی»

فیلم «بلو بیتل» قدرت و شایستگی خاصی درون خودش دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و می‌توان گفت این اثر همانند نوری آبی در دورانی تاریک برای فیلم‌های ابرقهرمانی است.

«۶۰/۱۰۰ Empire | منتقد: دن جولین»

فیلم «بلو بیتل» جذابیت خودش را مدیون شوخ طبعی و صمیمیت بین بازیگران مکمل خودش است.

«۵۰/۱۰۰ IndieWire | منتقد: دیوید ارلیچ»

در فیلم «بلو بیتل» خانواده ریس بسیار جذاب و تماشایی هستند و وقتی این فیلم روی این خانواده متمرکز می‌شود، در بهترین حالت خودش قرار دارد.

منبع: گیماتک
 

 
بیشتر بخوانید :
ساخت قسمت دوم فیلم Samaritan با حضور سیلوستر استالونه

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: