بهترین بازی‌های شوتر فراموش‌ شده

اکثر گیمرها به بازی‌های شوتر علاقه خاصی دارند. احتمالا شما هم بازی‌هایی همچون Call of Duty و Battelfild را تجربه کرده‌اید. اما اگر جز گیمرهای قدیمی باشید و از طرفداران این ژانر احتمالا بازی‌های شوتر خیلی فوق‌العاده‌ای را در گذشته تجربه کرده‌اید که مدتهاست دنباله آن‌ها ساخته نشده است.بازی‌هایی که بر خلاف انتظار به دست فراموشی سپرده شده‌اند. پس اگر شما هم از طرفداران بازی‌های شوتر قدیمی هستید با این مطلب از گیماتک همراه باشید تا به بررسی و معرفی بازی‌های شوتر فراموش‌ شده قدیمی ولی جذاب بپردازیم.

 

۱-IGI


اولین بازی از مقاله بازی‌های شوتر فراموش‌ شده، مجموعه فرانچایز IGI است. اگر شما هم جزو گیمرهای دهه ۷۰ باشید، احتمالا بازی IGI را خوب می‌شناسید. یک فرنچایز شوتر اول شخص که نسخه اول آن در سال ۲۰۰۰ با نام IGI: I’m Going In منتشر شد. این بازی داستان جذابی داشت و گیم‌پلی دوست داشتنی آن نیز؛ سبب شده بود تا گیمرهای ایرانی عاشق این بازی شوند. بازی IGI از ۱۳ مرحله مختلف تشکیل شده بود. بازیکن باید در محیط‌های مختلف به دنبال انجام عملیات‌های گوناگون مراحل را به پایان می‌رساند.

نسخه دوم بازی IGI نیز در سال ۲۰۰۳ با نام IGI: Covert Strike منتشر شد. نسخه دوم گرافیک بهتری نسبت به بازی قبلی داشت و این‌بار به دست استودیوی محبوب Codemasters منتشر شده بود. لازم به ذکر است که چاشنی مخفی کاری نیز برای جذابیت بیشتر به IGI 2 اضافه شده بود. اما متاسفانه بعد از نسخه دوم این بازی دیگر خبری از نسخه جدید این فرنچایز نبود و بنظر نمی‌رسید که استودیوی سازنده این بازی دیگر تمایلی به ادامه دادن این سری داشته باشد. البته چند سالی است که اخباری مبنی بر ساخت قسمت سوم این بازی منتشر شده است و حتی توسعه دهنده‌گان بازی اعلام کرده بودند این بازی قرار است برای پلتفرم‌های پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و پی سی منتشر شود، اما اکنون که وارد نسل نهم کنسول‌های بازی شدیم، همچنان خبری از انتار نسخه سوم بازی نیست.

 

۲-TimeSplitters


اگر چه که دنیای بازی‌های ویدئویی دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شده، اما هنوز هم می‌توان افرادی را پیدا کرد که بی‌پروا به دنیای بازی‌های شوتر کلاسیک علاقه‌مه دارند. فرنچایز TimeSplitters جزو آن دسته از قدیمی‌ترین فرنچایزهای شوتر است که در سال ۲۰۰۰ نسخه اول آن منتشر شد و به معنای واقعی کلمه یک شاهکار بود. بطوری که TimeSplitters روی کنسول پلی‌استیشن ۲ به امتیاز متای ۸۱ رسید که در آن زمان قانع کننده بود. عملکرد خوب این فرنچایز، استودیوی الکترونیک آرتز – ناشر این سری – و سازنده آن یعنی Free Radical Design را مجبور کرد تا درست در سال ۲۰۰۵؛ نسخه دوم این فرنچایز را نیز با عنوان TimeSplitters: Future Perfect منتشر کنند.

بازی TimeSplitters یک بازی شوتر اول شخص بود که گیم‌پلی جذابی را ارائه می‌کرد. داستان ساده، اما سرگرم‌کننده این بازی نیز دلیل دیگری برای جذابیت این بازی بود. نهایتا در سال ۲۰۱۲ نسخه ریمیک و HD شده این بازی نیز منتشر شد که اصلا در حد انتظارات نبود.

۳-Duke Nukem


بازی Duke Nukem دوست نداشت که تجربه‌ای عجیب و غریب و پیچیده‌ای برای مخاطبان باشد. همه‌چیز ساده بود و گیمرها نیز عاشق این سری بودند. اولین بازی از این فرنچایز در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و با انتشار بازی Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour در سال ۲۰۱۶ توسط استودیوی 2K Games نیز؛ این سری رفته رفته به دست فراموشی سپرده شد.

آنچه‌که فرنچایز Duke Nukem را تا به این اندازه خاص می‌کرد، گیم‌پلی بازی بود. محبوبیت این بازی به‌قدری بود که شما می‌توانید نسخه‌های مختلفی از این فرنچایز را روی پلتفرم‌های متنوع پیدا کنید. از موبایل بگیرید، تا کنسول سگا و حتی کنسول‌های نسل هشتمی، اما متاسفنه این بازی شوتر فوق‌العاده اکنون به فراموشی سپرده شده است.

 

۴-Perfect Dark


سری فرنچایز Perfect Dark یکی از خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های شوتر روی کنسول نینتندو بود که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و مدتی بعد نیز برای سایر پلتفرم‌ها دردسترس قرار گرفت.

بازی Perfect Dark بقدری خلاقانه و مبتکرانه بود که بسیاری از گیمرها از آن به عنوان رقیبی جدی برای بازی شاهکار GoldenEye 007 یاد می‌کردند.

بازیکن در دنیای این بازی همسفر Joanna Dark می‌شد که یک افسر آموزش دیده بود و باید به این مامور ویژه کمک می‌کرد تا جلوی دشمنانش را بگیرد. Perfect Dark هر آن‌چیزی که برای جذابیت نیاز داشت را در اختیار داشت، بطوری که ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰، نسخه ریمستر شده این بازی به صورت انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ منتشر شد و به گیمرها اجازه داد تا یک‌بار دیگر ماجراجویی‌های Joanna Dark را دنبال کنند.

 

 

۵-Delta Force


گرچه فرنچایز Delta Force جزو آن دسته از بازی‌های شبیه‌ساز جنگ بود، اما کژوال گیمرها نیز توانسته بودند تا حد بسیار زیادی با این بازی ارتباط برقرار کنند. سری Delta Force برخلاف سری کال آو دیوتی و بتلفیلد، ابدا یک بازی شوتر – آرکید نبود، بلکه همه‌چیز در دنیای این سری فرقی داشت و اگر قرار باشد که رقیبی برای فرنچایز Delta Force انتخاب کنیم؛ آن سری قطعا فرنچایز Arma خواهد بود.

فرنچایز Dedlta Force در سال ۱۹۹۸ کارش را شروع کرد و ماموریت ساخت و توسعه آن نیز برعهده استودیوی NovaLogic بود. متاسفانه آخرین بازی از این سری در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و بعد از آن دیگر وضعیت این فرانچایز مشخص نشد.

 

۶-Call of Juarez


بازی Call of Juarez

اگر طرفدار بازی‌های وسترن باشید، گزینه‌های چندان جالبی پیش‌روی نخواهید داشت و لیست بازی‌های پیشنهادی تنها در فرنچایزهایی چون Red Dead Redemption خلاصه می‌شود. اما Call of Juarez شاهکاری بود که یوبیسافت آن را در سال ۲۰۰۶ ساخت.

بازی Call of Juarez یک بازی شوتر جذاب با تم وسترن بود که هر آن‌چیزی که گیمرها می‌خواستند را داشت. اولین بازی از این سری در سال ۲۰۰۶ برای کنسول‌های نسل هفتمی منتشر شد و نسخه دوم آن نیز با وقفه‌ای طولانی در سال ۲۰۱۳ با عنوان Call of Juarez: Gunslinger از راه رسید.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکست این بازی؛ تلاش Call of Juarez در رقابت با پادشاه بازی‌های شوتر یعنی Call of Duty بود. این فرنچایز پتانسیل‌های بسیار بالایی داشت که متاسفانه هدر رفتند. اما با این‌حال تجربه این بازی برای علاقه‌مندان بازی‌های شوتر؛ خالی از لطف نخواهد بود.

۷-Fear


اولین چیزی‌که درباره بازی Fear حائز اهمیت بود، داستان درگیرکننده این بازی بود. بطوری که شما برای درک بهتر اتفاقات این بازی؛ باید چندین و چندبار Fear را تجربه کنید. نهایتا آخرین نسخه از این بازی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد که یک عنوان کاملا آنلاین بود و واقعا دلسرکننده بود. بعد از افتضاح که بازی Fear: Online به بار آورد، سازندگان این سری نیز بیخیال این فرنچایز شدند و یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای شوتر تاریخ؛ محکوم به شکست شد.

۸-Killzone


دومین بازی از فرنچایز Killzone؛ عملا یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر اول شخص روی کنسول پلی‌استیشن ۳ است که هنوز هم طرفداران زیادی دارد. اولین نسخه از این بازی در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. داستان جذاب این بازی در سال ۲۳۵۷ روایت می‌شود. جایی‌که یک جنگ هسته‌ای در سال ۲۰۵۵؛ تمام کره زمین را تبدیل به منطقه‌ای غیرقابل سکونت می‌کند. دولت‌های باقی مانده از این جنگ هسته‌ای؛ سازمانی به نام United Colonial Nations یا سازمان ملل استعماری را بنیان‌گذاری کرده‌اند که به دنبال کنترل مردم‌اند.

آخرین نسخه از این فرنچایز در سال ۲۰۱۳ برای کنسول پلی‌استیشن ۴ با نام Killzone Shadow Fall منتشر شد. و پس از آن دیگر خبری از این فرانچایز نبود. درواقع از آن‌جایی که این سری انحصاری سونی بود؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سونی برنامه‌ای برای احیای فرنچایز Killzone دارد یا نه.

حتی اگر کنسول پلی استیشن ۲ را دارید باز هم می‌توانید نسخه‌های بازی Killzone برای پلی‌استیشن ۲ را تجربه کنید و از آن لذت ببرید. یک شوتر خوب با اکشن بالا و گرافیک بصری جذاب از جمله امتیازات بازی Killzone حتی روی کنسول قدیمی پلی‌استیشن ۲ به حساب می‌آید.

۹-Homefront


زمانی که اولین نسخه از فرنچایز Homefront در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، انتظارات از این بازی بالا بود. ولی متاسفانه Homefront با نقدهای متفاوت بسیاری رو به رو شد. برخی از منتقدان از این بازی به عنوان بدترین بازی شوتر یاد کرده بودند و برخی دیگر نیز؛ باور داشتند که این سری انقلابی در بازی‌های شوتر است. همین موضوع باعث شد تا Homefront نتواند انتظارات بازیکنان و مخاطبینش را به خوبی برآورده کند و تقریبا بلافاصله از انتشارش؛ کاملا به دست فراموشی سپرده شد.

با این حال استودیوی Dambuster Studios یک‌بار دیگر در سال ۲۰۱۶ سعی کرد تا با بازی Homefront: The Revolution؛ این سری را مجددا احیا کند؛ اما بازهم نقدهای عجیب و غریب از طرفی؛ بد شانسی‌های این بازی باعث شد تا فرنچایز Homefront و بازی جدید آن‌ها صرفا مرثیه‌ای برای رویا باشد که عملا پتانسیلی بر باد رفته بود.

 

 

۱۰-Turok


فرنچایز Turok بی‌شک یکی از متفاوت‌ترین فرنچایزهای تاریخ است. اما این بازی به تدریج در طول زمان به دست فراموشی سپرده شد تا زمانی که دیگر کسی Turok را به یاد نمی‌آورد. این بازی یک عنوان شوتر اول شخص بود که شما در آن با موجودات عجیب و غریبی مبارزه می‌کردید. از دایناسورها بگیرید، تا موجودات فرازمینی.

اگر چه که در سال ۲۰۰۸ نسخه جدید این بازی برای احیای فرنچایز Turok منتشر شد، اما آن نیز یک شکست از سوی سازندگان بود. بنابراین توصیه می‌کنم که اگر به دنبال یک شوتر متفاوت هستید، به سراغ نسخه اول این مجموعه بروید.

۱۱-Resistance


Resistance یکی از بهترین بازی‌های شوتر تاریخ است که توسط استودیوی اینسامنیاک گیمز ساخته شد. یک فرنچایز دوست داشتنی که متاسفانه دیگر سال‌هاست که خبری از آن نیست. این بازی دست روی ایده خلاقانه‌ای گذاشته بود. Resistance روایتی متفاوت از تاریخ بیان می‌کرد. روایتی که در آن شما در جنگ جهانی دوم قرار می‌گرفتید. اما این‌بار بجای مبارزه با آلمان نازی؛ این فضایی‌ها بودند که به زمین حمله کرده بودند و شما باید در مقابل فضایی‌ها از زمین دفاع می‌کردید.

نخستین نسخه از فرنچایز Resistance درست در سال ۲۰۰۶ تحت عنوان Resistance: Fall of Man منتشر شد. این بازی به صورت انحصاری برای کاربران کنسول پلی‌استیشن ۳ دردسترس قرار گرفت و به متای ۸۶ نیز رسید. همچنین Resistance: Fall of Man در آن زمان از بخش آنلاین نیز پشتیبانی می‌کرد که سبب جذابیت این بازی شده بود.

این بود از مقاله معرفی بازی‌های شوتر فراموش‌ شده از وب‌سایت گیماتک ، امیدوارم که بازی‌های معرفی شده را تجربه کنید و از آن‌ها لذت ببرید. با سایر مطالب رسانه سرگرمی گیماتک همراه باشید.

منبع: گیماتک

 

 
بیشتر بخوانید :
استودیو Embark رسما اعلام کرد: ۷.۵ میلیون بازیکن بتای عمومی The Finals را تجربه کردند

اشتراک گذاری:

One thought on “بهترین بازی‌های شوتر فراموش‌ شده”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: