معرفی بهترین کولرهای گازی در ایران [مرداد ۱۴۰۳]

در این مقاله‌ از گیماتک، فهرستی از بهترین مدل‌های کولر گازی موجود در بازار ایران را به شما معرفی خواهیم کرد تا خریدی راحت‌ و مطمئن‌ داشته باشید و فصل گرما را با خیالی آسوده پشت سر بگذارید. با مقاله معرفی بهترین کولرهای گازی در ایران همراه گیماتک باشید.
طبیعتا استفاده از یک کولر گازی می‌تواند سرمای دلنشین‌تری را نسبت به یک کولر آبی به شما ارائه دهد. همین موضوع همان باعث دلچسب‌تر شدن محیط خانه خواهد شد و شما با خیال راحت تابستان را سپری خواهید کرد. البته ایننکه از چه نوع کولری استفاده کنید به موارد مختلفی مانند شرایط آب و هوایی بستگی دارد، اما اگر تصمیمتان را درمورد خرید کولر گازی گرفته‌اید، برای این منظور با طیف گسترده‌ای از کولرهای گازی و برندهای ایرانی و خارجی در بازار روبه‌رو خواهید بود که تصمیم‌گیری نهایی را برایتان دشوار می‌کند. بنابراین ما در این مقاله‌ سعی می‌کنیم تا بهترین کولرهای گازی ایران را به شما معرفی کنیم تا شما با خیال راحت تابستان گرم را سپری کنید.
معرفی انواع کولرهای گازی

انواع کولر گازی

  • کولرگازی پرتابل یا قابل حمل
  • کولر گازی پنجره‌ای
  • کولر گازی دیواری یا اسپلیت

درحال حاضر کولرهای گازی در سه نوع کولر گازی قابل حمل یا اصطلاحا پرتابل، پنجره‌ای و اسپلیت در بازار موجود هستند که خیلی کوتاه درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد. کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، کولرهایی هستند که روی زمین قرار می‌گیرد و قابلیت جابه‌جایی دارند. این مدل از کولرها، در هر جایی که قرار بگیرند، هوای اتاق را مکش کرده و با پایین آوردن گرما و رطوبت و دمش مجدد آن به فضا، باعث خنک شدن محیط می‌شوند.

کولرهای گازی پرتابل هنگام کار هوای گرم تولید می‌کنند؛ از این رو، باید آن‌ها را در نزدیکی پنجره یا بالکن قرار دهید تا همزمان با دمیده‌شدن هوای خنک به داخل اتاق، هوای گرم نیز خارج شود. خروج هوای گرم از طظریق یک لوله خرطومی انجام می‌گیرد.

به‌صورت معمول قیمت کولر گازی پرتابل کمتر از انواع دیگر می‌باشد؛ ولی مدل‌های پیشرفته و گران‌قیمت آن‌ نیز در بازار موجود هستند.

کولر پنجره‌ای نیز در قاب پنجره نصب می‌شود؛ به‌طوری که نصف در داخل خانه و نصف در خارج آن قرار می‌گیرد. این مدل از کولرها که استفاده از آن‌ها بسیار رواج دارد، با قرار گرفتن در فضای پنجره، از قسمت جلو هوای خنک را به داخل می‌دمند و از قسمت پشت، هوای گرم خانه را به بیرون منتقل می‌کنند. البته باید در نظر داشت که اندازه‌ی بزرگ این نوع کولر باعث می‌شود تقریباً تمام فضای پنجره مسدود شود و پنجره غیر قابل استفاده گردد.

اسپلیت‌ یا کولر گازی دیواری از حداقل دو بخش تشکیل می‌شود. بخش اول در محیطی خارج از خانه یا روی بخش بیرونی دیوار قرار دارد و بخش دیگر داخل منزل، روی دیوار اتاق نصب می‌گردد. بخشی که در خارج از منزل قرار می‌گیرد شامل کمپرسور است و هوای سرد تولید می‌کند و بسیار پر سروصدا است و بخش داخلی وظیفه‌ی دمیدن هوا را بر عهده دارد.

بخش‌های داخلی و خارجی کولر اسپلیت از طریق لوله‌های مسی که از پیش به‌همین منظور در دیوار تعبیه شده‌اند به یکدیگر متصل می‌شوند. کمپرسور هوای گرم بیرون منزل را به داخل خود می‌کشد و پس از خنک‌سازی از طریق لوله به دمنده‌ی داخل اتاق می‌فرستد تا هوای سرد در خانه جریان پیدا کند.

به‌علاوه، به‌دلیل قرارگیری بخش اصلی و پرسروصدای کولر یعنی کمپرسور در خارج از منزل، صدای بسیار کمی تولید می‌کند؛‌ به‌همین دلیل درمقایسه‌ با مدل‌های دیگر گزینه‌ی بسیار مناسبی برای استفاده در داخل خانه به‌خصوص اتاق خواب محسوب می‌شود.

ظرفیت کولر گازی

متراژ اتاق یا ساختمان از عوامل بسیار مهم است که مستقیماً در محاسبه‌ی ظرفیت خنک‌کنندگی کولر گازی مؤثر می‌باشد؛ اما باید توجه داشت عوامل دیگری همچون شرایط اقلیمی، وسایل گرما‌زا، جهت اتاق و حتی تعداد افراد را نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین نوع کاربری ساختمان نیز می‌تواند تأثیر بسزایی بر ظرفیت خنک‌کنندگی کولر شما داشته باشد؛ برای مثال، در محیط‌های اداری به‌دلیل رفت‌و‌آمد زیاد و وجود دستگاه‌های الکترونیکی مانند فکس و پرینتر و کامپیوتر ظرفیت سرمایش کمی دچار تغییر می‌شود و به‌ازای هرکدام باید حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ بی‌تی‌یو در نظر گرفته شود.

برای محاسبه‌ی ظرفیت کولر گازی، باید ضریب BTU و مساحت اتاق براساس مترمربع را در اختیار داشته باشید و سپس طبق فرمول زیر محاسبه را انجام دهید.

ضریب BTU × مساحت اتاق (مترمربع) = ظرفیت نهایی BTU

برای انتخاب ضریب BTU باید شرایط محیط را در نظر گرفت؛ برای مثال، به‌ازای هر مترمربع برای فضایی با شرایط معمولی و اقلیم معتدل باید حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد BTU و برای محیط‌های گرم‌تر و شلوغ‌تر باید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد BTU در نظر گرفت. در ادامه می‌توانید موارد دیگر همچون دستگاه‌های گرمازا را به آن اضافه کنید.

برای مثال فرض کنید اتاقی با متراژ ۳۰ متر مربع با شرایط معمولی دارید. اگر ضریب BTU را ۵۰۰ در نظر بگیریم، به کولری با ظرفیت حدودیِ ۱۵۰۰۰BTU نیاز خواهید داشت. جدول زیر می‌تواند تا حدی در انتخاب ظرفیت کولر مدنظرتان به‌ شما کمک کند.

ظرفیت مورد نیاز (BTU)

مساحت مناسب اتاق (مترمربع)

۹٬۰۰۰

۱۲ تا ۲۰

۱۲٬۰۰۰

۲۰ تا ۳۰

۱۸٬۰۰۰

۳۰ تا ۴۵

۲۴٬۰۰۰

۴۵ تا ۶۰

۳۰٬۰۰۰

۶۰ تا ۷۵

۳۶٬۰۰۰

۷۵ تا ۹۰

۴۸٬۰۰۰

۹۰ تا ۱۲۰

کمترین ظرفیت کولر گازی که می‌توانید به سراغ آن‌ بروید، درحال‌حاضر، ۹٬۰۰۰ واحد BTU است که تنها برای اتاق‌های کوچک داخل منزل می‌تواند مناسب باشد؛ البته اکثر افراد به‌جای خرید جداگانه چندین دستگاه تهویه‌ی مطبوع، برای تمامی اتاق‌ها یک کولر گازی با ظرفیت بیشتر تهیه می‌کنند تا هم در مصرف انرژی و هم در هزینه صرفه‌جویی کرده باشند.

نگاهی به بهترین برندهای کولر گازی در بازار

هرچند در ایران تعداد شرکت‌های سازنده‌ی کولر آبی به دلایل مختلف بسیار بیشتر از کولر گازی است، اما چندین شرکت تولیدکننده‌ی کولر گازی نام‌ آشنا هم وجود دارند که اقدام به تولید محصولات با کیفیت در این زمینه می‌کنند. ازجمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به پاکشوما، جی‌پلاس،‌ ایران‌رادیاتور، اسنوا، پارس‌خزر و امرسان اشاره کرد.

اکثر شرکت‌های ایرانی سازنده‌ی دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع در رده‌ی اقتصادی بازار فعالیت و محصولات خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش روانه‌ی بازار می‌کنند؛ البته پشتیبانی و کیفیت گارانتی شرکت‌ها متفاوت می‌باشد و هنگام خرید کولر گازی باید به این مسئله نیز توجه ویژه‌ای داشت.

در میان برندهای خارجی نیز سامسونگ، ال جی، گری و هایسنس کیفیت بالایی را ارائه می‌دهند.

بهترین کولرهای گازی در ایران

کولر گازی ال جی مدل I24CFH
کولر گازی ال جی مدل I24CFH
سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
2010 وات
پنل سفید
ظرفیت 22000
دور متغیر دوگانه
کلاس مصرف انرژی A
21 × 34.5 × 99.8 سانتی‌متر

اگر قیمت کولر گازی برایتان در اولویت نیست و بیشتر به کارایی و عملکرد آن برای شما مهم است، کولر گازی ال جی I24CFH با دو عملکرد سرمایش و گرمایش یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما محسوب می‌شود. این کولر گازی، با ظرفیت 22000BTU به‌صورت تقریبی از پس خنک‌کردن محیط‌هایی با متراژ ۴۰ تا ۵۰ متر مربع (بدون در نظر گرفتن تعداد افراد حاضر در اتاق و وسایل گرمازا) برمی‌آید.

کولر گازی I24CFH با کلاس آب‌وهوایی T3، به‌طور ویژه برای مناطقی با آب‌وهوای گرم و شرجی طراحی شده است و باتوجه به‌اینکه در چنین مناطقی کولر به‌طور مداوم روشن است و کار می‌کند، فناوری اینورتر به‌کاررفته در کولر، به‌طور موثری به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ی برق کمک خواهد کرد. بنابراین جای نگرانی در مورد قبض برق و مصرف انرژی نداشته باشید که ال جی I24CFH یک گزینه ایده‌ال از این جهت خواهد بود.

کولر گازی ال جی مدل I24CFH هوای خنک را به‌صورت خودکار به چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست به جریان درمی‌آورد و با استفاده از فیلتر دولایه، از ورود آلودگی به داخل محیط جلوگیری به‌عمل می‌آورد. این کولر گازی دارای حالت‌های متنوعی مانند روشن و خاموش‌شدن خودکار، سرمایش سریع، حالت بی‌صدا و سیستم عیب‌یابی هوشمند است و یک گزینه مناسب برای مناطق جنوبی کشور محسوب می‌شود.

در حال حاضر بازه قیمتی این کولر در بازار از 57.000.000 تومان تا 62.000.000 تومان است.


کولر گازی ال جی مدل NT189SQ1

کولر گازی ال جی مدل NT189SQ1

سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
توان مصرفی نامشخص
پنل سفید
ظرفیت 18300
دور متغیر دوگانه
کلاس مصرف انرژی ++A
21 × 34.5 × 99.8 سانتی‌متر

کولر گازی ال جی مدل NT189SQ1 با کلاس آب‌وهوایی T1 و ظرفیت ۱۸۰۰۰ واحد BTU برای مناطقی با آب‌وهوای معتدل و مساحت تقریبیِ ۳۰ تا ۴۵ متر مربع مناسب است. این کولر به‌لطف فناوری اینورتر و کلاس مصرف انرژی ++A در مقایسه با کولرهایی با کمپرسور معمولی مصرف انرژی بسیار پایین‌تری دارد.

شرکت لوازم خانگی ال جی در بسیاری از کولر‌های گازی خود مانند مدل NT189SQ1، از پوشش Golden Fin استفاده کرده است تا از این طریق عمر مفید کولر را بالا ببرد. این پوشش با محافظت از کویل‌ها در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی ناشی از رطوبت محافظت کرده و تاثیر زیادی بر عملکرد بهینه و طول عمر دستگاه می‌گذارد.

کولر گازی NT189SQ1 برای جلوگیری از ورود آلودگی‌های محیطی به درون اتاق، به فیلتر دولایه با قابلیت یونیزه کردن هوا مجهز است تا هوای سالم‌تری را در اتاق به جریان بیندازد.

بازه قیمتی این کولر در بازار ایران از 49.000.000 تومان تا 51.000.000 تومان است.


کولر گازی ال جی مدل AMP-24K

کولر گازی ال جی مدل AMP-24K

سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
2773 وات
پنل سفید
ظرفیت 24000
دور متغیر دوگانه
کلاس مصرف انرژی ++A
21 × 34.5 × 99.8 سانتی‌متر

استفاده از کولر‌هایی با کلاس آب و هوای T1 و T2 در مناطق گرمسیر کارایی لازم را نخواهند داشت؛ بنابراین، اگر در مناطق گرمسیر و شرجی ساکن هستید، کولر گازی ال جی مدل AMP-24K با کلاس آب و هوایی T3 گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. این مدل، جزو بهترین کولرهای گازی با ظرفیت ۲۴۰۰۰ است و برای محیط‌هایی با متراژ ۴۵ تا ۶۰ متر مربع مناسب می‌باشد.

کولر گازی AMP-24K نیز همچون بسیاری از کولرهای گازی برند ال جی، به کمپرسور روتاری و فناوری اینورتر مجهز است تا میزان مصرف انرژی و سروصدا را به کمترین میزان ممکن برساند. همچنین با پشتیبانی از وای‌فای و امکان اتصال به گوشی هوشمند با استفاده از اپلیکیشن ThinQ می‌توانید تنظیمات کولر را از راه دور مدیریت کنید و دقدقه‌ای از این بابت نداشته باشید.

بازه حدودی قیمت کولر گازی ال جی مدل AMP-24K از 36.000.000 تومان تا 50.000.000 تومان برآورد شده است.


هایسنس HIH-18TG

هایسنس HIH-18TG

سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
توان مصرفی نامشخص
پنل سفید
ظرفیت 18000
دور متغیر
کلاس مصرف انرژی A
23.5 × 32 × 105 سانتی‌متر

 

کولر گازی هایسنس HIH-18TG یکی از بهترین کولرهای گازی در ایران و با ظرفیت ۱۸۰۰۰ واحد BTU است و مکان‌هایی با متراژ ۳۰ تا ۴۵ مترمربع را تحت پوشش قرار می‌دهد. این کولر گازی، با استفاده از کمپرسور روتاری و گاز مبرد R410A فرآیند خنک‌سازی و گرم‌کردن محیط را انجام می‌دهد و برای محیط‌هایی با آب و هوای معتدل یا T1 طراحی شده است.

کولر گازی هایسنس مدل HIH-18TG مجهز به قابلیت سرمایش و گرمایش سریع نیز می‌باشد تا در مواقع ضروری بتوانید دمای محیط را به‌سرعت کاهش یا افزایش دهید. همچنین با نویز ۴۶ دسی‌بل و بهره‌مندی از فناوری اینورتر، در حین انجام فرآیند صدای بسیار ناچیزی تولید می‌کند.

بازی قیمت کولر گازی هایسنس مدل HIH-18TG در بازار ایران از 34.000.000 تومان تا 35.000.000 تومان است.


کولر گازی ال جی مدل NT129SQ1

کولر گازی ال جی مدل NT129SQ1

سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
توان مصرفی نامشخص
پنل سفید
ظرفیت 13200
دور متغیر دوگانه
کلاس مصرف انرژی ++A
18.9 × 30.8 × 83.7 سانتی‌متر

طبیعتاً کولری با ظرفیت بالای ۲۰٬۰۰۰، برای فضاهای کوچک‌ مناسب نیست؛ بنابراین، چنانچه کولر را برای محیطی با متراژ نسبتاً کم می‌خواهید استفاده کنید، می‌توانید سراغ مدل‌هایی همچون کولر گازی ال جی مدل NT129SQ1 با ظرفیت پایین‌تر بروید. مدل پیشنهادی ما، با ظرفیت حدودیِ ۱۳٬۰۰۰ واحد BTU، برای استفاده در محیط‌هایی با متراژ ۲۰ تا ۳۰ متر مربع طراحی شده‌اند و در محیط‌هایی با این ابعاد کارایی بسیار خوبی دارند.

کولر گازی ال جی مدل NT129SQ1 از فناوری اینورتر بهره می‌برد که علاوه‌بر افزایش کارایی دستگاه، بر کاهش مصرف انرژی نیز تأثیر به‌سزایی دارد. این دستگاه دارای قابلیت راه‌اندازی خودکار است که درصورت قطع جریان برق، به‌طور خودکار با همان حالت قبل شروع به‌کار می‌کند.

کولر گازی ال جی مدل NT129SQ1 قابلیت‌های دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه دارای قابلیت .Energy CRTL است که به‌‌شما امکان می‌دهد میزان مصرف انرژی را براساس دمای محیط تنظیم و تاحد امکان در مصرف انرژی صرفه‌جویی نمایید.

بازه قیمت کولر گازی ال جی مدل NT129SQ1 از 34.000.000 تومان تا 35.000.000 تومان می‌باشد.


کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF09TQN1

کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF09TQN1

سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
840 وات
پنل سفید
ظرفیت 9000
دور متغیر
کلاس مصرف انرژی ++A
21 × 27 × 83.6 سانتی‌متر

کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF09TQN1 یکی از بهترین کولرهای گازی‌ در ایران است. همچنین مدل GAC-HF09TQN1 یکی از بهترین کولرهای گازی‌ اقتصادی موجود در بازار و از معدود مدل‌هایی است که در این بازه‌ی قیمتی از فناوری اینورتر بهره‌ گرفته است. با توجه به ظرفیت ۹۰۰۰ واحد BTU،‌ این محصول برای اتاق‌ها یا سالن‌های کوچک با متراژ کمتر از ۲۰ متر مربع گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود.

کولر گازی جی پلاس GAC-HF09TQN1 به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای مناطقی با آب و هوای معتدل یا T1 مناسب باشد. فیلتر دو لایه ویژگی دیگری است که با حذف آلاینده‌ها و ذرات گردوغبار موجود در هوا، کولر گازی جی پلاس را به یکی از بهترین کولرهای گازی ایرانی تبدیل کرده است.

کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF09TQN1 دارای چند حالت مختلف تنظیم دما از جمله سرمایش و گرمایش سریع است. این قابلیت به‌شما امکان خواهد داد دتا ر مواقعی که هوای محیط بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد است، در مدت‌ زمان بسیار کوتاه دما را به نقطه‌ی مناسبی برسانید.

کولر گازی جی پلاس مدل GAC-HF09TQN1 در بازه قیمتی 19.000.000 تومان تا 20.000.000 تومان قرار دارد.


کولر گازی ایستاده با ظرفیت ۴۸۰۰۰

کولر گازی گری GVH48AT-K3DTD4A/O

گری GVH48AT-K3DTD4A/O

سرمایشی و گرمایشی
موتور روتاری
4800 وات
پنل سفید
ظرفیت 48000
دور ثابت
کلاس مصرف انرژی B
41.1 × 59.5 × 188.2 سانتی‌متر

گری نیز یکی از بهترین برندهای کولرهای گازی موجود در بازار ایران است. کولرهای گازی ایستاده به‌دلیل نوع طراحی و ظرفیت بالایی که دارند، بیشتر برای مکان‌های بزرگ مانند رستوران‌ها، اماکن تجاری، سالن‌های تجاری و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. کولر گازی ایستاده گری GVH48AT با ظرفیت ۴۸۰۰۰، برای محیط‌های بزرگی با ابعاد حدودیِ ۹۰ تا بیش از ۱۲۰ متر مناسب خواهد بود.

استفاده از کمپرسور روتاری و فناوری اینورتر در کولر گازی گری، علاوه‌بر اینکه به کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود، در حین فرآیند سرماسازی یا گرماسازی نیز صدای بسیار کمی تولید می‌کند. به‌علاوه، عملکرد کولر به گونه‌ای است که برای مناطقی با آب و هوای معتدل یا T1 و آب و هوای گرمسیر یا T3 با دمای بسیار بالا نیز جوابگو  هستند.

یکی دیگر از مواردی که کولر گازی گری GVH48AT را به یکی از بهترین کولرهای گازی ایستاده تبدیل می‌کند، پشتیبانی از وای‌فای است. با استفاده از این ویژگی و نصب نرم‌‌افزار اختصاصی شرکت به‌نام ++GREE، می‌توانید کولر را از راه دور مدیریت کنید. این محصول دارای عملکردهای مختلفی از جمله Sleep است که براساس دمای بدن انسان در حین خواب، به‌طور خودکار دما را تنظیم می‌کند.


  • سوالات متداول

  • بهترین مارک کولر گازی خارجی چیست؟

    ال جی یکی از بهترین برندهای تولید کننده کولرهای گازی و لوازم خانگی است که محصولات باکیفیتی را ارئه می‌دهد.

  • بهترین کولر گازی کم مصرف خارجی از کدام برند است؟

    به‌طور کلی مدل‌هایی که از فناوری اینورتر، کمپرسور روتاری و برچسب مصرف انرژی A و بالاتر بهره می‌برند، مصرف انرژی پایین‌تری دارند. کولر گازی ال جی مدل I24CFH و کولر گازی ال جی مدل NT189SQ1 به‌مراتب مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولر گازی‌های معرفی شده دارند.

     

منبع: گیماتک

 

 

 
بیشتر بخوانید :
5 لپ‌تاپ مناسب برای کارهای مهندسی در سال 1403

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: