پس از ۱۵ سال، مجموعه استاکر بازگشته است تا یکی از متفاوتترین بازیهای سال را ارائه دهد. با بررسی S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl همراه باشید. از زمان آخرین بازی این مجموعه به نام Call of Pripyat، مدت زیادی گذشته است. این مجموعه همیشه بهعنوان یکی از آثار خاص و متفاوت دنیای بازیهای ویدیویی شناخته میشود و بنده شخصاً چند سالی است که منتظر انتشار S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl هستم تا بار دیگر آن حس غوطهوری در اتمسفر عجیب و تا حدودی تاریک آن را تجربه کنم.
متاسفانه استاکر ۲ در این مدت بارها با تاخیر مواجه شده است. تیم توسعهدهنده اوکراینی در GSC Game World با چالشهای متعددی روبهرو شده که حمله روسیه به این کشور یکی از این مشکلات است و باعث طولانی شدن روند توسعه بازی شده است. اما سرانجام پس از مدتی طولانی، گیمرها چند ساعت دیگر مجوز ورود به دنیای استاکر ۲ را دریافت خواهند کرد و انتظار به پایان میرسد.
این بازی قرار است تجربهای جدید و منحصربهفرد را برای بازیکنان به ارمغان بیاورد. با وجود تمام مشکلات و تأخیرها، تیم توسعهدهنده موفق شده است بازی را به نقطهای برساند که انتظار میرود یکی از بازیهای برجسته سال باشد. طرفداران این مجموعه با هیجان و شوق منتظر ورود به دنیای جدید استاکر ۲ هستند و امید میرود که بازی بتواند تمامی انتظارات را برآورده کند.
داستان بازی S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl با الهام از حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل روایت میشود، اما با تعریفی متفاوت از نسخه واقعی آن. در دنیای این بازی، پس از انفجار نیروگاه در سال ۱۹۸۶، انفجار دومی نیز در سال ۲۰۰۶ رخ میدهد که منجر به شکلگیری منطقهای ممنوعه به نام ZONE میشود. این منطقه پر از خطرات، موجودات جهشیافته، مواد رادیواکتیو مرگبار و ناهنجاریهای عجیب و غریب است. با این حال، ZONE کاملاً متروک نیست و علاوه بر حضور افرادی که به دنبال اهداف خود هستند، گروهی از انسانها به نام استاکرها نیز به این منطقه ممنوعه سفر میکنند. هر یک از این افراد دلایل خاص خود را برای ورود به ZONE دارند، از کشف رمز و رازهای آن گرفته تا فرار از گذشته تاریک خود. بازیکنان در S.T.A.L.K.E.R. 2 نقش یکی از این استاکرها به نام اسکیف را ایفا میکنند که با اهداف خاصی به منطقه ممنوعه چرنوبیل میپیوندد.
از نظر سبکشناسی، S.T.A.L.K.E.R. 2 به عنوان یک بازی شوتر اولشخص شناخته میشود. اما برخلاف بسیاری از بازیهای این سبک که داستان سرراست دارند، داستان S.T.A.L.K.E.R. 2 بسیار پیچیدهتر و پرشاخوبرگ است. این بازی تنها به روایت یک قصه مشخص از نقطه شروع تا مقصد نمیپردازد و کشت و کشتار رایج در شوترهای اولشخص را تنها بهانهای برای پیشبرد داستان قرار نمیدهد. بلکه، بخش بزرگی از روایت داستان بر عهده خود بازیکن و تصمیمهایی است که در مواجهه با اتفاقات مختلف اتخاذ میکند.
بازی استاکر ۲ از روشهای مختلفی برای ایجاد تصمیمگیریهای مهم در طول داستان استفاده میکند. روند اصلی داستان بازیکنان را مرتباً با انتخابها و دوراهیهای پیچیدهای روبرو میکند. تصمیماتی که بازیکنان میگیرند، تاثیرات غیرمنتظرهای بر شخصیت اصلی، اسکیف، و دیگر کاراکترهای بازی و اتفاقات کلی داستان دارند. علاوه بر این، در طی بازی استاکر ۲، بازیکنان در موقعیتهای مختلفی قرار میگیرند که نیاز به تصمیمگیری دارند. بهعنوان مثال، در مسیر رسیدن به یک ماموریت، ممکن است به درگیری بین گروهی از سربازها برخورد کنند و اینکه بازیکن چه واکنشی نشان دهد (دخالت کند یا خیر)، میتواند خردهداستانهای فرعی جالبی با پاداشها یا عواقب خاصی برای اسکیف ایجاد کند.
داستان بازی بسته به انتخابهای بازیکن، به یکی از چهار پایان ممکن منتهی میشود که همین موضوع انگیزه مناسبی برای تجربه چندین و چند باره آن فراهم میکند. البته با وجود تمام این پیچیدگیها، روایت کلی بازی یک مشکل هم دارد که باید به آن توجه کنید. مساله این است که تا شروع جذابیت واقعی داستان، نیاز به زمانی بیش از حد عادی دارد؛ به طوری که تقریبا ۵-۶ ساعت اول بازی، در تجربه حدود ۳۵ ساعته آن حکم مقدمه را دارد و همهچیز کمی گنگ به نظر میرسد. اما پس از رسیدن به نقطهای خاص که برای جلوگیری از اسپویل وارد جزییات نمیشوم، کم کم بهتر دنیای رازآلود بازی را درک خواهید کرد و از این نقطه به بعد، جذابیت و کشش لازم برای دنبال کردن وقایع داستان تا پایان ایجاد میشود.
نمیتوان از داستان S.T.A.L.K.E.R. 2 صحبت کرد و به شخصیتپردازی بینظیر آن اشارهای نکرد. سازندگان این اثر هیچ تلاشی برای قهرمانسازی از یک شخصیت خاص (حتی اسکیف) نکردهاند. به جای آن، تمرکز خود را بر به تصویر کشیدن پیچیدگیهای انسانی در دنیای بیرحم استاکر ۲ قرار دادهاند. بنابراین، مرزهای رایج خوب و بد یا سیاه و سفید در این بازی دیده نمیشود. این امر اعتماد به شخصیتهای پرتعداد بازی و تصمیمگیری بر اساس این اعتماد را بسیار دشوار میکند. این ویژگی باعث ایجاد سناریوهای غیرقابل پیشبینی در استاکر ۲ میشود و همیشه به بازیکن یادآوری میکند که هر تصمیمی عواقبی دارد و حتی اگر تصمیمی که گرفتید با منطق خودتان هم نادرست بهنظر برسد، نتیجه آن را به شکلی بیرحمانه خواهید دید.
تمام این عناصر در نهایت داستانی عمیق، پیچیده و مرموز را در S.T.A.L.K.E.R. 2 خلق کردهاند. برای لذت بردن از آن، باید همانند خواندن رمانهای کلاسیک ادبی روسی، صبر و حوصله داشته باشید تا بازی به طور کامل زمینهسازیهای خود را انجام دهد. پس از این مرحله، بازی با به دام انداختن شما در دل وقایعش، شما را تا پایان اسیر خود نگه میدارد. این پیچیدگیها تنها مختص به روایت داستان نیست، بلکه روند کلی بازی را نیز شامل میشود. با وجود گذشت ۱۵ سال از نسخه قبلی، ممکن است برخی بازی را با عناوینی چون فالاوت یا مترو مقایسه کنند، اما S.T.A.L.K.E.R. 2 مانند هیچ بازی دیگری نیست و این ویژگی خود یک امتیاز مثبت بهشمار میآید.
اگرچه استاکر ۲ به عنوان یک بازی شوتر اولشخص شناخته میشود، اما به همان اندازه عناصر بقا و ترس نیز با واقعگرایی زیادی در آن جای داده شدهاند. در این بازی نمیتوانید تنها با تکیه بر سلاحهای خود به راحتی دشمنان یا موجودات ماورایی را نابود کنید؛ چرا که از یک سو، مهمات محدودی دارید و از سوی دیگر، بازی با سطح سختی بالایی طراحی شده است و حمله بیبرنامه به دشمنان به سرعت منجر به شکست خواهد شد. به عنوان نمونه، سلاحها و تجهیزات در طول استفاده خراب میشوند و اگر به موقع آنها را تعمیر نکنید، احتمال دارد در میان نبرد دچار مشکل شوند که این میتواند به قیمت جان اسکیف تمام شود.
استاکر ۲ در دنیایی بسیار بیرحم جریان دارد. تهدیدها تنها محدود به انسانها یا موجودات جهشیافته نیستند؛ بلکه خود دنیای بازی با ناهنجاریهای مختلف میتواند به یک خطر برای اسکیف تبدیل شود. این دنیا ترکیبی از زیبایی و ویرانی است؛ طبیعت تحت تأثیر انفجارها به شکلی عجیب رشد کرده و زیبایی خاصی به جهان بازی بخشیده است، اما در عین حال، بناهای متروکه و ماشینهای خرابشده در سرتاسر آن دیده میشوند. تغییرات مداوم دنیای بازی و پدیدههای معروف به Emission که بازیکنان باید در هنگام وقوع آنها به پناهگاه بروند، به جهان بازی هویت منحصر به فردی بخشیدهاند. این ترکیب یکی از جذابترین و متفاوتترین فضاهای بازیهای ویدیویی چند سال اخیر را خلق کرده است.
پیش از آغاز تجربهی استاکر ۲، باید به نکته مهمی توجه کنید. یکی از ویژگیهای برجسته این بازی، دنیای وسیع و اتمسفر خاص آن است که بخش عمدهای از تجربه شما را به گشتوگذار در این محیط اختصاص میدهد. اگر از جمله بازیکنانی هستید که در بازیهایی مانند رد دد ردمپشن ۲ با اسبسواریهای طولانیمدت بین مراحل مشکل داشتید، احتمالاً این چالش را در استاکر ۲ نیز احساس خواهید کرد. برخلاف رد دد ردمپشن ۲، ساختهی GSC Game World نمیتواند همیشه این پیادهرویهای طولانی را با اتفاقات غیرقابل پیشبینی پر کند یا از آنها بهعنوان یک مکانیک داستانگویی بهره ببرد. البته این مسئله به سلیقه بازیکنان نیز بستگی دارد؛ برای برخی از جمله خود من، درگیر شدن با ناهنجاریهای محیطی، لذت بردن از زیباییهای بصری و غوطهور شدن در فضاسازی افسردهکننده و غریبانهی محیطها، بهاندازه کافی جذابیت ایجاد میکند.
یکی از نکات آزاردهنده برای من، واقعگرایی بیشازحد بازی در برخی از عناصر بود. بهعنوان مثال، حتی وقتی دو اسلحه اصلی همراهم بود، اغلب وزن وسایل از حد مجاز بالاتر بود و دویدن راحت برایم دشوار میشد. عناصر بقامحور دیگری مانند لزوم استفاده از خوراکیها برای رفع گرسنگی، عمق بیشتری به گیمپلی بازی میبخشند. همچنین باید اشاره کنم که استاکر ۲ یک تجربهی نقشآفرینی نیست، اما مکانیکهایی مانند ارتقاء سلاح و تجهیزات در آن وجود دارد. بازیکنان میتوانند این ارتقاءها را در پایگاهها انجام دهند که این امر تاثیر قابلتوجهی در قویتر یا مقاومتر شدن اسکیف دارد و جزئیات خوبی نیز به بازی اضافه میکند.
با توجه به نکات گفته شده، باید بگوییم که بازی استاکر ۲ گیمپلی بسیار جذابی دارد. نبردهای بازی با وجود چالشهای مربوط به سلاحها، بسیار هیجانانگیز و پر از لحظات نفسگیر هستند. ماموریتهای اصلی و فرعی به دلیل داستانهای پیچیده و تعامل با شخصیتهای متنوع ناامیدتان نخواهند کرد. سیستم ارتقاء تجهیزات نیز جزئیات خوبی دارد و اتمسفر بسیار تاثیرگذار دنیای بازی، لذت انجام تمامی این فعالیتها را دوچندان میکند.
بازی استاکر ۲ با استفاده از موتور آنریل ۵ ساخته شده و جزئیات گرافیکی چشمگیری دارد، بهویژه در طراحی محیطها. بافت گیاهی محیطها، نورپردازیها و سایهزنیهای محیطی و افکتهای نوری مانند انعکاس نور از سطح آب در شرایط بارانی، کیفیت بسیار خوبی دارند. در مقابل، طراحی چهره کاراکترها کمی ضعیفتر به نظر میرسد. در طی تجربهی حدود یک هفتهای بازی، چند بهروزرسانی منتشر شد و بر اساس آخرین نسخه، عملکرد فنی بازی نسبتاً قابل قبول است. با این حال، افت فریم مخصوصاً در محیطهای شلوغ مشهود است و بازی با برخی باگها و مشکلات مانند کرش کردن روی نسخه پیسی دست و پنجه نرم میکند. امیدواریم این مشکلات با بهروزرسانیهای آینده کاهش یابند یا رفع شوند. این نوع مشکلات همواره در سری بازیهای استاکر وجود داشته و بهنوعی امضای این سری محسوب میشوند.
از نظر صداگذاری، استاکر ۲ کیفیت قابل قبولی دارد و صدای سلاحها به شکل دقیقی طراحی شده است، که تجربه بازی را واقعگرایانهتر میکند.
در کل، بازی استاکر ۲ با اینکه معایبی دارد که در متن بررسی به آنها اشاره شده است، اما از آن دسته بازیهایی است که هویتی خاص و منحصر به فرد دارد و این هویت باعث میشود که تجربه بازی برای مخاطب بسیار جذاب و کششبرانگیز باشد. شخصاً هنگامی که مشغول بازی نبودم، اشتیاق زیادی برای بازگشت و غرق شدن در دنیای پر رمز و راز استاکر داشتم و نمیتوانم به یاد بیاورم آخرین باری که چنین حسی نسبت به یک بازی ویدیویی داشتم، چه زمانی بود. داستان پردازش شده و پرجزئیات بازی که تاثیر مستقیمی از رفتار بازیکن میگیرد، گیمپلی جذاب و فضای منحصر به فرد، از ویژگیهای مثبت استاکر ۲ هستند که آن را به یکی از بازیهای ارزشمند امسال تبدیل کردهاند. با توجه به در دسترس بودن این بازی در سرویس گیمپس، پیشنهاد میکنم که فرصت تجربه این عنوان را از دست ندهید.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
امتیاز گیماتک: 8/10
با تمام مشکلاتی که به آنها اشاره شد، استاکر ۲ یکی از آن بازیهایی است که هویتی خاص و منحصر به فرد دارد. این هویت به نوعی جذابیت و کشش غیرقابل مقاومتی برای تجربه بازی در مخاطب ایجاد میکند. خود من زمانی که مشغول بازی نبودم، به شدت مشتاق بازگشت به دنیای پررمز و راز استاکر بودم و نمیتوانم به یاد بیاورم آخرین باری که چنین حسی نسبت به یک بازی ویدیویی داشتم، چه زمانی بود. داستان پردازش شده با جزئیات فراوان که تاثیر مستقیمی از رفتار گیمر میپذیرد، گیمپلی جذاب و فضاسازی بینظیر از ویژگیهای مثبتی هستند که استاکر ۲ را به یکی از بازیهای ارزشمند سال تبدیل کردهاند. با توجه به در دسترس بودن بازی روی گیمپس، پیشنهاد میکنم این تجربه را از دست ندهید.
کلام پایانی
اگر بخواهیم به نقاط قوت بازی به صورت کاملا خلاصه اشاره کنم باید بگویم به طور کلی داستانگویی پیچیده و پرجزئیات، تاثیر بسیار زیاد تصمیمگیریها در پیشبرد داستان، شخصیتپردازی چندوجهی کاراکترها، گیمپلی با واقعگرایی بالا و جزئیات فراوان، اتمسفر بینظیر جهان بازی و طراحی عالی محیطها از نقاط قوت بازی است. اما نقاط ضعف آن مقدمه بازی کمی حوصله سر بر است، مسیر طولانی رسیدن به ماموریتها میتواند برای برخی گیمرها خستهکننده باشد و افت فریمهای محسوس در برخی محیطها و باگهای بصری.
تولید محتوا کاری بسیار دشوار و زمانبر است. تیم ما برای جبران هزینهها و جهت پرداخت هزینه دستمزد تولیدکنندگان کانتنت نیاز به حمایت کاربران عزیز دارد. شما میتوانید جهت حمایت مالی از گیماتک از طریق لینک حامی باش ما به حمایت ریالی و یا ارزی سایت و تولیدکنندگان محتوای گیمینگ بپردازید.