شان لیدن، یکی از مدیران سابق پلیاستیشن، در مصاحبهای با یوروگیمر، به مشکلات کنسول PS3 در زمان عرضهاش اشاره کرد. این کنسول، که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، با مشکلاتی از قبیل قیمت بالا، کمبود بازیهای لانچ و مسائل تولیدی مواجه بود.
لیدن در این مصاحبه بیان کرد: “PS3 نقطهی حساس و مخاطرهآمیز سونی بود. ما پس از موفقیتهای PS1 و PS2، به سمت ساخت یک ابرکامپیوتر رفتیم و حتی قصد داشتیم سیستم عامل لینوکس را روی آن اجرا کنیم. خوشبختانه، توانستیم از این وضعیت عبور کنیم و متوجه شدیم که باید هزینهها را بهتر مدیریت کنیم و تمرکزمان را روی بازیها نگه داریم.”
با عرضه پلیاستیشن ۴، رقابت با ایکسباکس تغییر کرد و سونی تصمیم گرفت بر روی یک کنسول بازی قدرتمند تمرکز کند. در نهایت، PS3 توانست با مشکلات اولیهاش مقابله کرده و به فروش ۸۷ میلیون دستگاه دست یابد. این در حالی است که Xbox 360 حدود ۸۵ میلیون دستگاه فروش داشت و کنسول Wii با فروش ۱۰۱ میلیونی، پیشتاز بود.
به رغم چالشهای ابتدایی، PS3 توانست جایگاه خود را در بازار پیدا کند و به یکی از کنسولهای موفق تاریخ تبدیل شود. این موفقیت به دلیل بهبود مدیریت هزینهها و تمرکز بر بازیهای ویدیویی بود، همچنین حمایت گسترده طرفداران و توسعهدهندگان نقش مهمی در این امر ایفا کرد.
این تجربه به سونی درسهای مهمی آموخت که در توسعه نسلهای بعدی کنسولها به کار گرفته شدند. از جمله این درسها، تمرکز بیشتر بر نیازهای بازیکنان و ارائه محتوای باکیفیت بود که به موفقیت بیشتر پلیاستیشن ۴ و اکنون پلیاستیشن ۵ کمک کرده است.
در نهایت، باید گفت که پلیاستیشن ۳ نه تنها یک نقطه عطف در تاریخ سونی بود، بلکه مسیر آینده این شرکت را نیز هموار کرد و به موفقیتهای بیشتری انجامید.
تولید محتوا کاری بسیار دشوار و زمانبر است. تیم ما برای جبران هزینهها و جهت پرداخت هزینه دستمزد تولیدکنندگان کانتنت نیاز به حمایت کاربران عزیز دارد. شما میتوانید جهت حمایت مالی از گیماتک از طریق لینک حامی باش ما به حمایت ریالی و یا ارزی سایت و تولیدکنندگان محتوای گیمینگ بپردازید.