اوایل امسال، خبری منتشر شد که ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، دستور ساخت یک کنسول گیمینگ بومی را به تولیدکنندگان این کشور داده است. هدف از این پروژه، رقابت با ایکسباکس و پلیاستیشن در بازار کنسولهای خانگی روسیه بود. اما به نظر میرسد که شرایط بهطور مطلوب پیش نرفته است.
وبسایت Habr.com گزارش داده که شرکت Skolkovo Foundation، مسئول توسعه این کنسول، با مشکلات فنی مواجه شده است. همچنین، وبسایت Tom’s Hardware به نقل از منابع Habr مینویسد: «پردازندههای Elbrus توان رقابت با PS5 و ایکسباکس را ندارند. اما امیدوارم که همکاران من با مسئولیت کامل این مأموریت را پیش ببرند و یک محصول پیشتاز را معرفی کنند.»
این نقل قول از Anton Gorelkin، یکی از اعضای «کمیته ایالتی مجلس دوما در سیاستهای اطلاعاتی» است. او به پردازنده Elbrus اشاره کرده که در روسیه ساخته نشده، اما توسط شرکت Moscow Center of SPARC Technologies مونتاژ شده است. این تراشه هنوز از فناوری مورد استفاده در تولید پردازندههای اینتل و AMD فاصله زیادی دارد و نشاندهنده این است که سختافزار توسعهیافته روسیه هنوز در سطح محصولات ایکسباکس و پلیاستیشن نیست.
گزارشهای جدید نشان میدهند که روسیه روی دو کنسول بازی کار میکند؛ یکی خانگی و دیگری با تمرکز بر کلاود گیمینگ که فقط ۴۵ دلار قیمت دارد. این کنسول ۴۵ دلاری، متشکل از یک کنترلر شبیه به کنترلر ایکسباکس و یک دانگل USB در کنار یک ریموت کوچک است. این دستگاه که Fog Play نام دارد، بهعنوان کنسول بازی ابری عمل میکند و کاربران میتوانند بازیهای خود را روی فضای ابری اجرا کنند.
تلاش روسیه برای استقلال فناوری شامل استفاده از سیستمعامل Astra Linux در بخشهای دولتی و نظامی و جایگزینی ابزارهایی مانند VirusTotal با پلتفرم Multiscanner است. اما انزوای دیجیتال و وابستگی به فناوریهای چینی از موانع اصلی روسیه در مسیر کاهش وابستگی به فناوریهای غربی بهشمار میروند.
طبق گزارش RBC، دولت روسیه در حال بررسی تولید کنسولهای بازی ثابت و قابلحمل و سیستمعامل و پلتفرم ابری گیمینگ است. در حال حاضر، سه پلتفرم بزرگ گیمینگ ابری در روسیه وجود دارد: VK Play، MTS Fog Play و سرویس Plus Gaming یاندکس.
به گفته کارشناسان روسی، برای راهاندازی موفق کنسول بازی به حدود ۱۵۰ بازی در ژانرهای مختلف نیاز است. کارشناسان باور دارند که فروش حداقل ۲۰ میلیون کنسول با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار ضروری خواهد بود.
در مقایسه، فروش کنسول ایکسباکس وان مایکروسافت که چندان هم موفق نبود، در سرتاسر جهان به حدود ۲۸.۵ میلیون واحد میرسد. بنابراین، فروش ۲۰ میلیونی کنسول بازی روسیه در این کشور و نهایتاً بلاروس و قزاقستان میتواند مأموریتی غیرممکن بهنظر برسد.
با وجود تلاشهای روسیه، دستیابی به استقلال کامل فناوری برای این کشور بسیار چالشبرانگیز است. محدودیتهای تولیدی و وابستگی به تکنولوژیهای خارجی، بهویژه چین، مانع تحقق اهداف این کشور میشود. کنسول بازی اختصاصی نیز از جمله چالشهایی است که روسیه در مسیر حاکمیت فناوری با آن دستوپنجه نرم میکند.
تولید محتوا کاری بسیار دشوار و زمانبر است. تیم ما برای جبران هزینهها و جهت پرداخت هزینه دستمزد تولیدکنندگان کانتنت نیاز به حمایت کاربران عزیز دارد. شما میتوانید جهت حمایت مالی از گیماتک از طریق لینک حامی باش ما به حمایت ریالی و یا ارزی سایت و تولیدکنندگان محتوای گیمینگ بپردازید.