سرویس پلی استیشن پلاس بخرم یا نه؟

آیا افزایش قیمت سرویس پلی‌استیشن پلاس ارزشش دارد؟

در این روزها رقابت بین سرویس‌های اشتراکی در دنیای بازی و استریم به اوج خودش رسیده است. در طول یکسال گذشته شاهد رقابت عجیب و سرسختانه‌ای بین سرویس اشتراک پلی استیشن و ایکس باکس یعنی پلی استیشن پلاس و ایکس باکس گیم پس بودیم. سال گذشته بود که سونی تصمیم گرفت ماهیت سرویس پلاس را به طور کلی تغییر دهد تا رقیبی در حد و اندازه‌های گیم‌پس بسازد و حضوری پررنگ در توسعه سرویس‌های اشتراکی داشته باشد. در این مقاله از گیماتک می‌خواهیم تا عملکرد سرویس پلی‌استیشن پلاس را در طول یکسال گذشته بررسی کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

 

آغاز ماجرا در سال ۲۰۲۲


در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ لیست اولیه سرویس جدید پلاس بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسید. سونی برای بالاتر بردن ارزش سرویس پلاس برنامه خوبی در پیش رو داشت. درآن روزها بازی‌هایی مانند رد دد ردمپشن ۲ و همچنین برخی از بازی‌های انحصاری PlayStation 5 در لیست اولیه سرویس پلی‌استیشن قرار داشتند. حضور عناوینی مثل Demon’s Souls، Spider-Man Miles Morales یا Returnal به شدت بر کیفیت سرویس پلاس افزود و ارزش خرید آن را بالاتر برد. از طرفی بازی‌های ماهانه بخش Essential (که به مانند فرم سابق پلی‌استیشن عمل می‌کند و هزینه پایین‌تری نسبت به باقی بخش‌ها دارد) بسیار هیجان‌انگیز بود و حتی برخی عناوین در روز عرضه در این بخش قرار می‌گرفتند. اما هر چه جلوتر می‌رفتیم گویا توجه سونی به حفظ کیفیت سرویس اشتراکی پلی‌استیشن کم‌تر شد. بازی‌های مطرح که در ابتدای برنامه بر کیفیت و ارزش این سرویس افزوده بودند حال از لیست کاتالوگ این سرویس کنار می‌رفتند و از سوی دیگر بازی‌های بزرگی وارد لیست این سرویس نمی‌شدند. صد البته که اتفاق‌های خوب هم در طول این مدت یکساله کم نبودند. حضور برخی از عناوین کلاسیک سرویس یوبی‌سافت پلاس در سرویس اتفاق مثبتی به حساب می‌آمد. چرا که تقریبا کالکشن کامل سری بازی‌هایی مثل اساسینز کرید و فارکرای در سرویس قرار گرفتند و این موضوع به نفع پلی‌استیشن پلاس بود.

رقابت سرویس پلی‌استیشن با سرویس ایکس باکس


 

زمانی که سرویس پلی‌استیشن پلاس را بررسی می‌کنیم، ناگزیریم تا نیم‌نگاهی هم به سرویس رقیب این سرویس داشته باشیم. بسیار سخت است که در این موضوع مقایسه را کنار بگذاریم و از رقابت پلی‌استیشن و اکس باکس چیزی نگوییم. به هر حال سونی هم با توجه به آمار و ارقامی که پیرامون گیم‌پس منتشر می‌شد و البته احساس نیاز کاربران پلی‌استیشن، به این نتیجه رسید که باید ماهیت سرویس پلاس را تغییر دهد تا شاید سهمی از بازار را به دست بیاورد. در طول شش سال گذشته توسعه سرویس گیم‌پس به طور جدی‌تری دنبال شد و می‌توان گفت که مایکروسافت فهمید که باید در چه قسمتی از بازار سرمایه‌گذاری کند. حتی در پی انتشار سندهای اخیر اکس ‌باکس در دادگاه FTC شاهد این موضوع هستیم که مایکروسافت حاضر است پول‌های هنگفتی را برای حضور بازی‌ها در روز انتشار در سرویس گیم‌پس پرداخت کند. در طول دو سال گذشته هم می‌بینیم که نه‌تنها بازی‌های انحصاری بلکه بازی‌های تردپارتی متعددی در روز انتشارشان برای سرویس گیم‌پس عرضه می‌شوند.

در سالی که اکس باکس بازی‌های انحصاری زیادی نداشت، عناوین تردپارتی به داد سرویس گیم‌پس رسیدند و ارزش خرید آن را بالا نگه داشتند. اتفاقی که حداقل در سوی مقابل کمتر دیده می‌شود. سونی به علت هزینه‌های بالای توسعه‌ بازی‌های انحصاری‌اش و البته فروش خوب آن‌ها، نمی‌تواند بازی‌ها را در روز عرضه در سرویس پلاس قرار دهد. از طرفی گویا توانایی‌های مالی پلی‌استیشن هم به اندازه رقیب خود نیست و آن‌ها حاضر نیستند عناوین تردپارتی را به هر قیمتی به سرویس‌شان بیاورند. اما در مدت اخیر و به خصوص یک ماه گذشته، به وضوح می‌توان دید که سرویس پلاس توانایی رقابت با سرویس گیم‌پس را نداشته است. سرویس اشتراکی گیم‌پس در طول همین یک ماه میزبان بازی‌های بزرگ و مورد توجهی مثل Starfield و Lies of P بوده است و همچنین می‌دانیم که در طول یک ماه آینده هم این سرویس با بازی‌های خوبی پشتیبانی خواهد شد که می تواند فروش اشتراک آن را در وضع خوبی نگه دارد.

افزایش قیمت سرویس پلی‌استیشن پلاس


بی شک که تردیدها درباره خرید سرویس پلاس از زمانی آغاز شدند که سرویس یکساله پلاس با افزایش قیمت ۴۰ درصدی مواجه شد. برای مثال سرویس متوسط سونی که اکسترا نام داشت از اشتراک سالیانه ۹۹.۹۹ دلار به ۱۳۴.۹۹ دلار افزایش پیدا کرد. البته این قیمت گذاری فقط مربوط به اشتراک‌های یکساله پلاس است.

اکنون این سوال پیش می‌آید که با توجه به افزایش نرخ قیمت سرویس و همچنین بازی‌هایی که در این مجموعه قرار می‌گیرند،‌ آیا خرید اشتراک از PlayStation Plus کار معقولی است یا خیر؟

اگر تا به امروز همچنان دسترسی به کنسول پلی‌استیشن ۵ نداشتید یا به تازگی کاربر کنسول نسل نهم سونی شدید، باید بگوییم که سرویس پلی‌استیشن پلاس در قالب سه ماهه یا حتی یک ساله ارزش خرید دارد. از آنجا که بسیاری از بازی‌های انحصاری نسل نهم سونی در این سرویس قرار گرفته و برخی از آن‌ها برای پلتفرم پی‌سی منتشر نشده، می‌توان گفت که تجربه آن‌ها به واسطه سرویس پلاس ارزشش را خواهد داشت. در کنار این موضوع، برخی از عناوین کوچک و بزرگی که در طول دو یا سه سال گذشته هم منتشر شدند در این سرویس قرار دارند که بد نیست به آن‌ها نیز سری بزنید. هر از چندگاهی هم یک عنوان مستقل جذاب در روز انتشار در سرویس قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که اگر دارنده PS5 هستید و بازی‌های انحصاری این کنسول را تجربه کردید، چندان دلیل منطقی و موجهی برای تمدید اشتراک سرویس وجود ندارد. چرا که تعداد عناوین جدید به طور ماهیانه بسیار کم هستند و در آینده نزدیک هم قرار است عناوین تردپارتی مثل The Medium یا The Quarry و Far Cry 4 & 5 از سرویس خارج شوند. اگر همچنان برخی عناوین انحصاری نسل نهمی را تجربه نکردید، اشتراک سه ماهه سرویس اکسترا تصمیم کم‌هرینه‌تر و منطقی‌تری به نظر می‌رسد. البته به این نکته هم اشاره کنیم که همچنان عناوین جذابی در فرم ماهانه Essential قرار می‌گیرد که ارزش خرید این Tier را بالاتر می‌برد.

اگر هم کاربر کنسول پلی‌استیشن ۴ هستید و تا به حال اشتراک این سرویس را نخریدید، بهتر است که ابتدا نگاهی به لیست عناوین داشته باشید و بعد تصمیم بگیرید. زیرا تعدادی از بازی‌های نسل هشتمی که در لیست هستند ارزش تجربه کردن را دارند.

موضوع  عجیب دیگر هم این استکه با اینکه برخی از بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن مثل The Last of Us Part 2 که چند سالی‌ست از انتشار آن‌ها می‌گذرد، هنوز راه‌شان را به این سرویس پیدا نکردند. البته که عناوین انحصاری مثل Marvel’s Spider-Man هم پس از مدتی از لیست سرویس خارج شدند.

به نظر می‌آید که سونی چه در زمینه بازی‌های ترد پارتی و چه انحصاری در حفظ کیفیت و ارتقای این سرویس برنامه خوب و پایداری نداشته است.

با این حال چندی پیش شایعاتی منتشر شد که سونی مشغول توسعه و ارتقای امولاتورهای کنسول PlayStation2 است تا بتواند بازی‌های بیشتری را بر کنسول‌های PS5 و PS4 قابل بازی کند. چنین اتفاقی در نسل قبلی هم رخ داد که باعث انتشار عناوین Twisted Metal و Jack And Dexter برای کنسول PS4 شد. ارتقای این امولاتور شاید در راستای پیشرفت بخش کلاسیک سرویس پریمیوم باشد. با توجه به افزایش قیمت، احتمال رخ دادن چنین اتفاقاتی نیز بالا می‌رود. چرا که در غیر این صورت، افزایش قیمت این سرویس در قبال پیشرفت‌های اندک قطعا با انتقادات مخاطبان مواجه خواهد شد. بایدبه این موضوع هم اشاره کرد که با انتشار عناوین لایو سرویس سونی احتمالا به اشتراک پلاس نیاز خواهید داشت و بعید نیست که این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت این سرویس باشد. سرویس پلاس نقش حیاتی برای سونی ندارد اما در طرف مقابل مایکروسافت اهمیت زیادی برای گیم‌پس قائل است و به گفته اسپنسر، آینده این برند با رشد این سرویس گره خورده است.

می‌توان گفت که تردیدها درباره خرید اشتراک سرویس پلاس افزایش داشته و مخاطب هم حق دارد که تردید داشته باشد. به خصوص اگر شرایط کاربران ایرانی را هم در نظر بگیریم که باید عوامل مختلف دیگری از جمله کیفیت و هزینه‌های اینترنت و نرخ ارزی را هم در نظر گیرد. به هر حال سرویس پلاس پلی‌استیشن شرکت سونی  حالا در شرایط مبهمی قرار دارد و مخاطب با توجه به شرایط خودش باید تصمیم بگیرد که اشتراک آن را تهیه کند یا نه. شاید که بهتر باشد صبر کنیم و برنامه‌های بیشتری از سونی برای تصمیم‌گیری بهتر ببینیم.

 

 

 
بیشتر بخوانید :
بسته الحاقی مورتال کمبت ۱ شامل اسکین‌های جایگزین نمی‌شود

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: