بررسی بازی NHL 24

بخش ورزشی EA با نام EA Sports بازی‌های ورزشی بسیار متنوعی را توسعه می‌دهد. کی از این بازی‌ها که در بسیار از کشورها بسیار پرطرفدار است، هاکی روی یخ یا NHL است که نسخه جدید آن به رسم هر ساله با نام NHL 24 عرضه شده است. در ادامه با گیماتک همراه باشید.

آشنایی با NHL 24

مجموعه NHL یک شبیه‌ساز هاکی روی یخ است که بیش‌تر به‌عنوان ورزشی محبوب در آمریکای شمالی شناخته می‌شود و نسخه جدید آن هم با نام NHL 24 چند روزی می‌شود که در دسترس طرفدارانش قرار گرفته است.

شرکت EA به‌طور کلی در سال‌های اخیر،  یک روند تقریبا ثابت را برای این مجموعه در پیش گرفته است و هر سال با کمی بهینه‌سازی بیش‌تر، آن را روانه بازار می‌کند، درست مانند سری محبوب فیفا در کشور خودمان.

اگر NHL 22 را با NHL 23 مقایسه کنیم، بازی از نظر ساختار کلی عملا تغییر آنچنانی نداشته و برای اینکه بتوان این موضوع را با مثالی ملموس‌تر شرح داد، می‌توان گفت که تغییرات مجموعه NHL حتی در مقایسه با فیفا هم محدود‌تر است. اما خب امسال وقتی به‌سراغ NHL 24 می‌رویم، کاملا واضح است که سازندگان سعی داشتند تا تغییراتی در گیم‌پلی آن اعمال کنند که باعث شود تا کنترل بیش‌تری روی بازی داشته باشیم.

تغییرات NHL 24 نسبت به نسخه قبل

سازنده‌گان بازی NHL 24 سیستم کنترل جدیدی به نام Total Control را به بازی اضافه کرده‌اند که در مقایسه با سیستم Skill Stick، تجربه متفاوتی از بازی ارائه می‌دهد. کلید‌های مربوط به پاس و برخی موارد دیگر کماکان ثابت هستند ولی در سیستم جدید، چهار کلید اصلی دسته برای نوع تعامل با پاک یا همان دیسک بازی در نظر گرفته شده است. برای مثال یکی از این کلید‌ها به شما اجازه می‌دهد تا ضربه‌ای نرم و با ارتفاع به توپ بزنید که برای به‌ثمر رساندن گل در برخی از موقعیت‌ها کاربردی است یا کلیدی دیگر، اجازه زدن ضربه یا حتی اجرای حرکات تکنیکی را در حالتی می‌دهد که بازیکن، از بین پاهایش به پاک ضربه می‌زند.

 

بررسی NHL 24

 

سیستم جدید کنترل بازی با هدف داشتن تسلط بیش‌تر روی جزییات ریز به آن اضافه شده و راستش را بخواهید، تا حد زیادی هم در رسیدن به این هدف موفق است؛ طبیعتا اگر به سیستم کنترل نسخه‌های قبلی عادت داشتید، حتما باید زمانی را صرف تمرین سیستم جدید کنید تا قلق آن به‌دست بیاید و بتوانید مخصوصا در مسابقات رقابتی‌تر و آنلاین، تسلط بهتری روی بازی خودتان داشته باشید.

لزوما، قرار نیست تمام بازی‌های شبیه‌ساز اصول ساختاری آن ورزش را به مخاطب آموزش دهند. برای مثال شما حتی اگر سراغ فیفا هم بروید، انتظار ندارید که بازی اصول کلی فوتبال از مثلا آفساید گرفته تا پنالتی و … را آموزش دهد و خب از NHL 24 هم نباید چنین انتظاری داشت. این بازی برای طرفداران هاکی روی یخ ساخته شده و اگر هم با این ورزش آشنا نیستید، باید بگویم که اصول چندان پیچیده‌ای ندارد و با کمی تحقیق، می‌توانید قوانین ابتدایی آن را یاد بگیرید.

در مورد آموزش خود مکانیک‌هایی که برای کنترل جنبه‌های مختلف بازی باید بلد باشیم، NHL 24 ضعیف کار کرده است. به‌عنوان مثال برای همین سیستم Total Control که به آن اشاره کردیم، آموزش چندان اصولی و درستی در بازی در نظر گرفته نشده و فقط می‌توانید در زمین تمرین خودتان کلید‌های مختلفش را امتحان کنید تا قلق آن‌ها دستتان بیاید.

 

بررسی بازی NHL 24

 

سازندگان NHL 24، موارد جدید دیگری هم برای بازی در نظر گرفته‌اند که یکی از تاثیرگذارترینِ آن‌ها، سیستمی به نام Sustained Pressure است.

به‌لطف Sustained Pressure زمانی که تیم شما در فاز هجومی باشد و پاک را به زمین حریف ببرید، دایره‌ای در وسط زمین پُر می‌شود که لازمه آن، نگه داشتن توپ در همین منطقه و فشار آوردن به تیم حریف است. با پُر شدن این دایره، پاس‌ها و شوت‌های تیم شما دقیق‌تر و موثرتر خواهند شد. هدف تیم سازنده از اضافه کردن چنین مکانیکی، تشویق گیمر‌ها به ارائه بازی هجومی و جذاب‌تر است و جالب است که این سیستم اصلا آنطور که شاید در ابتدا به‌نظر برسد، حالتی تخیلی به تیم شما نمی‌دهد؛ چرا که پُر کردن نوار مربوط به آن اصلا راحت نیست و مخصوصا اگر در درجه سختی بالاتر یا با بازیکنان واقعی بازی کنید، تیم مدافع به این راحتی‌ها اجازه نخواهد داد که نوار را پُر کنید و از مزیت آن بهره ببرید. به‌علاوه فشار سنگینی که برای عطش پُر کردن این نوار لازم است به تیم حریف وارد کنید، می‌تواند به قیمت گرفتار شدن خودتان در ضد حمله تمام شود. در نتیجه سیستم جدید بازی با اینکه هیجان بیش‌تری به آن وارد می‌کند، در عین حال حالتی مهارت‌محور هم دارد.

سیستم خسته شدن بازیکنان و گلرها هم در این نسخه دیده می‌شوند و مثلا اگر پاک را به خوبی در زمین حرکت دهید و با ضربه‌های متوالی دروازه‌بان حریف را وادار به نشان دادن واکنش کنید، به مرور شاهد چیره شدن بر او چیره خواهد شد و شانس بیش‌تری برای گل زدن به دست خواهید آورد.

ویژگی جالب دیگری که به NHL 24 اضافه شده است، سیستم پاس در بازی است و به این صورت است که شما وقتی کلید پاس را نگه می‌دارید، روی هریک از هم‌ تیمی‌ها یکی از کلید‌های اصلی کنترلر دیده می‌شود و با زدن آن کلید، پاس به همان بازیکن ارسال می‌شود.

این سیستم خلاقیت پاس‌دهی را بالاتر می‌برد البته مشکلاتی هم دارد؛ اول اینکه می‌تواند کمی حواس بازیکن را پرت کند و زمانی که شما در حال تصمیم‌گیری هستید، تیم مدافع بتواند پاک را بگیرد و دوم اینکه گاهی انگار دچار باگ می‌شود و حتی با زدن کلید درست هم پاس به شکلی غیرمنطقی به جایی کاملا متفاوت ارسال می‌شود.

برای آن دسته از افرادی که آشنایی زیادی با مجموعه NHL ندارند، باید اشاره کنم که این بازی هم حالت‌های مختلفی برای تجربه ارائه می‌دهد. از حالت‌های آفلاین عادی مثل یک رقابت تکی بین دو تیم گرفته تا حتی حالتی که در آن در یک فضای باز و با کنترل فقط یک بازیکن، می‌توانید با دو بازیکن دیگر مسابقه دهید و در این حالت رقابت فقط با یک دروازه انجام می‌شود؛ چیزی شبیه به گل کوچیک فوتبال اما از نوع هاکی آن.

 

NHL 24 Main Menu Ultimate Team

 

در کنار این حالت‌ها، در بازی بخش‌های رقابتی هم گنجانده شده است. در بخش آلتیمیت تیم می‌توانید به مرور تیم دلخواه خودتان را بسازید و دقیقا همان ساختار پک باز کردن آلتیمیت تیم فیفا، در این بازی هم دیده می‌شود؛ البته طراحی منوهای این بخش از بازی چندان جالب نیست و انگار همه‌ چیز بیش از حد کُند و سنگین اجرا می‌شود.

امسال در بخش آلتیمیت تیم قسمتی با نام HUT Moments اضافه شده که برخی از مسابقه‌های معروف رقابت‌های هاکی روی یخ یا دقایق خاصی از آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کند و افرادی که این ورزش را دنبال می‌کنند، می‌توانند از حس نوستالژی آن لذت ببرند.

حالت مهم دیگر NHL 24، بخش CHEL بازی است که ساختاری شبیه به پرو کلاب در فیفا دارد و می‌توانید با بازیکن خودتان با بقیه هم‌تیمی شوید. نکته‌ای که راجع به این بخش جالب توجه است، اضافه شدن بتل پس پولی به آن می‌باشد؛ ویژگی که حداقل فعلا در فیفا شاهد آن نیستیم و در نسخه‌های قبلی NHL هم وجود نداشت. درست است که این بتل پس پولی برای آیتم‌های تزئینی استفاده می‌شود و تاثیری مثلا روی قدرت شما ندارد، ولی به هر حال ساختاری است که می‌تواند تاثیر پول را در کیفیت تجربه شما از بازی تغییر دهد و نکته ترسناک ماجرا، احتمال استفاده از آن در دیگر بازی‌های ورزشی EA و چه بسا با حالتی تاثیرگذارتر روی قدرت بازیکنان و تیم‌ها در آینده است. با اینکه بازی حالت‌های خوبی در مجموع دارد، ولی نباید این را فراموش کنیم نسخه‌های قبلی عملا مورد جدید ملموسی از این حیث به آن اضافه نشده است.

می‌توان گفت از نظر داشتن تنوع تیم‌ها NHL 24 کیفیت خوبی دارد و مثل سایر بازی‌های ورزشی EA، لایسنس اصلا و ابدا مشکلی ندارد.

 

بررسی بازی NHL 24

 

بازی همچنین تجربه بصری خوبی تقدیم مخاطب می‌کند و جدا از اینکه جزییات چهره‌ها و موارد دیگر به‌خوبی کار شده و مثلا حتی امکان شکستن شیشه‌های اطراف زمین هم در اثر برخورد بازیکنان یا پاک وجود دارد، یکی از بهبودهای ملموس بازی به‌ نسبت نسخه قبلی فیزیک برخورد بازیکنان با یکدیگر است و برخورد‌ها به شکلی در این نسخه صورت می‌گیرند که کاملا می‌توان وزن و تاثیرگذاری آن‌ها را حس کرد.

از لحاظ شنیداری نیز می‌توانیم بگوییم جنبه‌های صوتی بازی کیفیت مناسبی دارند و در این نسخه گزارشگر جدیدی با نام چریل پاندر به آن اضافه شده است. 

به‌طور کلی، NHL 24 اثری است که حداقل به نسبت چند نسخه اخیر مجموعه، می‌توان تلاش سازندگانش را برای اضافه کردن موارد جدید، مخصوصا از حیث گیم پلی به آن حس کرد. البته که تمام این موارد جدید هم لزوما خوب نیستند و در طرف دیگر، حالت‌های بازی همان ساختار همیشگی را دارند. این نکته در فیفا هم همینقدر در ذوق بازیکن می‌زند چرا که گاهی تغییرات آنقدر کوچک هستند که به چشم نمی‌آیند وبرای بازیکنان هیجان تجربه یک حس جدید را ایجاد نمی‌کنند.

ولی اگر طرفدار ورزش هاکی روی یخ باشید، می‌توانید از نسخه جدید بازی هم لذت ببرید. اما به‌عنوان شخصی که بخواهد اولین بار سراغ NHL 24 برود، باید در نظر بگیرید که شاید این اثر چندان برای شما جذاب نباشد.

قابل ذکر است که بررسی بازی بر اساس نسخه نسل نهمی ایکس باکس صورت گرفته است و ممکن است بازی روی سایر کنسول‌ها یا پی‌سی در جزئیات کمی متفاوت باشند. 

 

 

منبع: گیماتک

 

 

 
بیشتر بخوانید :
نقد و بررسی بازی Senua's Saga: Hellblade II

استخدام در گیماتک

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: