معرفی ۵ فیلم ترسناک ایرانی که حتما باید ببینید

ژانر ترس در سینمای جهان بسیار پرطرفدار و محبوب است. اما این ژانر برخلاف تمام دنیا به‌خاطر مشکلات و سختی‌هایی که در پروسه تولید دارد برای تولیدکنندگان در داخل کشور چندان محبوب نیست. به‌طور کلی فیلم‌های ترسناکی زیادی در ایران ساخته نمی‌شوند و تعداد فیلم‌های ساخته شده ایرانی در این ژانر بسیار محدوداند. در این مطلب قصد داریم به معرفی ۵ فیلم ترسناک ایرانی بپردازیم که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه با گیماتک همراه باشید.

معرفی ۵ فیلم ترسناک ایرانی

شاید تعداد فیلم‌های ترسناک ایرانی چندان زیاد نباشد، اما قطعا از بین همینن چند فیلم محدود ساخته شده ترسناک ایرانی می‌توانیم چند فیلم واقعا خوب پیدا کنیم که قطعا تماشای آن‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم یکی از دلایل عدم استقبال تولیدکنندگان فیلم از ژانر ترس در ایران دشواری‌های ساخت فیلم‌های این ژانر است. در ایران امکانات برای ساخت چنین فیلم‌هایی بسیار کم و محدود است. همچنین هزینه‌های جلوه‌های ویژه برای اینگونه فیلم‌ها اغلب بسیار بالاست و در سینمای ایران تولید چنین فیلم‌های برای سینماها و یا حتی پلتفرم‌های اشتراکی استریم فیلم توجیه اقتصادی ندارد. پس تهیه کنندگان اغلب دلیلی برای سرمایه‌گذاری برروی این فیلم‌ها نمی‌بینند.

باید بگوییم از فیلم‌های ایرانی در ژانر وحشت نباید انتظار زیادی داشت که با فیلم‌های ترسناک هالیودی و یا کره‌ای رقابت کنند. اما شاید بتوان معدود فیلم‌های ایرانی را یافت که قادر باشند به اندازه کافی حس ترس را به مخاطبش القا کند.

اغلب فیلم‌های ژانر وحشت در ایران خیلی داستان درستی ندارند و از آن بدتر همان داستان بد را به شیوه بدتری روایت می‌کنند. بنابراین مخاطب به‌جای حس هیجان، دچار خستگی از تماشای فیلم می‌شود. اما جای نگرانی نیست، چراکه فیلم‌هایی نیز وجود دارند که مخاطب را تا دقیقه آخر مجذوب حال و هوای فیلم می‌کنند.

ساخت فیلم‌های ترسناک در ایران متفاوت است. شاید باید فیلم‌های ترسناک ایرانی را به دو دسته کلی تقسیم کنیم. فیلم‌هایی که در داخل ایران ساخته شده‌اند و محدودیت‌های خاص خود را دارند. ویا فیلم‌هایی که در خارج از کشور ساخته شده‌اند.

 

فیلم زیر سایه فیلم The Under Shadow گیماتک - معرفی ۵ فیلم ترسناک ایرانی


فیلم زیر سایه (Under the Shadow)

فیلم زیر سایه از آن دسته از فیلم‌ها است که در خارج از ایران ساخته شده است. با وجود محدودیت‌های مالی فیلم Under the Shadow جزو فیلم‌های ترسناکی است که حس ترس و هیجان را به خوبی به بیننده القا می‌کند.

داستان فیلم زیر سایه اتفاقاتی در دهه ۱۹۸۰ در اوج دوران جنگ ایران و عراق در تهران را روایت می‌کند. داستان فیلم، در مورد مادر جوانی به نام شیده (با بازی نرگس رشیدی) و دختر خردسال او، درسا، (با بازی آوین منشادی) است که در غیاب پدر خانواده که به جبهه جنگ رفته است، خانه‌شان مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد. این موشک که باعث ترس و وحشت احالی محله و ساکنین ساختمان شده است، خوشبختانه عمل نکرده و منفجر نمی‌شود. همه اهالی ساختمانی که شیده و دخترش در آن ساکن هستند قصد دارند ساختمان را ترک کنند.

درسا بعد از این واقعه دچار مشکلات شدید روحی شده است و شیده بعداز مشورت با همسایه‌ها به این نتیجه می‌رسد که این موشک عمل نکرده در واقع طلسم نفرین شده‌ای است که جن‌هایی که با باد سفر می‌کنند را به همراه آورده‌ است تا روح درسا را تسخیر کند. کم‌کم تمامی اهالی ساختمان، یکی‌یکی آنجا را ترک می‌کنند تا اینکه شیده و درسا در خانه تنها می‌ماند و در این لحظه است که اتفاقات بسیار وحشتناکی در خانه رخ می‌دهد.

فیلم زیر سایه اولین فیلم بلند بابک انوری، فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیا است. ‌می‌توانید به صفحه Imdb این فیلم نیز سری بزنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما این فیلم ترسناک را تماشا کنید.

 

فیلم ترسناک زالاوا گیماتک - معرفی فیلم ترسناک ایرانی


فیلم ترسناک زالاوا

فیلم زالاوا داستان یک روستا در دهه ۵۰ شمسی را روایت می‌کند. مردم این روستا به شدت خرافاتی هستند. آن‌ها درگیر اتفاقاتی شدند که آنها را به شدت ترسانده است. در گیروداد رخ دادن همین اتفاقات عجیب یک استوار که به روستا آمده قصد دارد تا برابر خرافات مردم ایستادگی کند. این استوار در این روستا با یک فرد که ادعا می‌کند جن‌گیر است درگیر می‌شود.

فیلم زالاوا همزمان که به جن و جن‌گیری و ترس از آن می‌پردازد، رگه‌های قدرتمندی از نقد اجتماعی و تاریخی و بالاتر از آن انسانی را در خود نهفته دارد. فیلم با نشانه‌هایی از ژانر ترس آغاز می‌شود اما به مرور این نشانه‌ها را از دست می‌دهد و بیشتر روی سوژه دیگر خود یعنی مبارزه با خرافات تمرکز می‌کند. فیلم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از فضایی ترسناک و ناگوار وارد دنیایی از دیالوگ‌ها و واکنش‌های درام و عاشقانه می‌شود.

این فیلم نخستین فیلم سینمایی ارسلان امیری است و او با شجاعتی تحسین برانگیز موفق شده روایتی ترسناک، عاشقانه و واقع‌گرایانه از داستانی تاثیرگذار ارائه دهد. 

 

فیلم سینمایی شب بیست و نهم فیلم ترسناک ایرانی


فیلم شب بیست و نهم

فیلم سینمایی شب بیست و نهم محصول سال ۱۳۶۷ است. فیلم شب بیست و نهم با بازی حسین گیل، رضا رخشانی، رضا رویگری، ژیلا شاهانی، مرجانه گلچین، حمیده خیرآبادی، حسین شهاب داستان زنی به نام محترم را روایت می‌کند. محترم بخاطر سنت‌های خانوادگی با یکی از اقوام خود به نام اسماعیل ازدواج می‌کند. 

پدر و مادر محترم در زمان به دنیا آمدن او و خاک کردن جفت اومحترم، با دیدن جنی در پشتبام خانه نگران آینده او می‌شوند. در تابستان ۱۳۴۲، شایعه‌ای سر زبانها می‌افتد راجع به زلزله تهران. شهر تخلیه شده است.

محترم در راه بازگشت به خانه، میان خیال و واقعیت با جنی برروی پشت بام خانه‌شان روبرو می‌‌شود و دقایقی بعد در چند متری خود در آشپزخانه با جنی روبرو می‌شود که باصدایی وحشتناک به او حمله‌ می‌کند.

شب بیست و نهم بیش از آن‌که روایت داستان یک زن جن‌زده را بازگو کند، روایتگر یک چشم‌ و هم‌چشمی و حسادت کینه‌توزانه است. چشم و هم چشمی‌ای که به قیمت جان یک زن تمام می‌شود.
مدت زمان این فیلم ۱۱۹ دقیقه است. و دیدن آن برای طرفداران فیلم‌های ترسناک به‌شدت توصیه می‌گردد.

فیلم سینمایی پستچی سه بار در نمی‌زند ۵ فیلم ترسناک ایرانی


فیلم پستچی ۳ بار در نمی‌زند

داستان فیلم پستچی سه بار در نمی‌زد، در سه دورۀ زمانی مختلف، از قاجار و پهلوی تا دورۀ معاصر رخ می‌دهد.

فیلم پستچی سه بار در نمی‌زند توسط حسن فتحی ساخته شده است. از بازیگران این فیلم می‌توان به‌ علی نصیریان، پانته‌آ بهرام، باران کوثری و رویا تیموریان اشاره کرد.

داستان این فیلم سینمایی مربوط به ارواحی است که در خانه‌های متروک و عمارت‌های قدیمی حضور دارند. فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که به دلیل تسویه حساب شخصی با مردی دیگر، دختر او را به گروگان می‌گیرد و به خانه‌ای در خارج از شهر می‌رود و منتظر آن مرد می‌ماند. اما سرنوشت دیگری در این خانه متروکه در انتظار آنها می‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های خوب این فیلم ترسناک ایرانی، سفر در زمان است. فیلم با یک گروگان‌گیری در زمان معاصر آغاز می‌شود و همین‌طور آرام‌ عقب‌گرد می‌کند.

فیلم سینمایی خوابگاه دختران گیماتک - معرفی ۵ فیلم ترسناک ایرانی


فیلم سینمایی خوابگاه دختران

فیلم سینمایی خوابگاه دخترا، آخرین فیلم معرفی شده در مقاله معرفی ۵ فیلم ترسناک ایرانی است. اما شاید این فیلم عجیب‌ترین‌شان نیز باشد. چراکه این فیلم به وسیله ایرج طهماسب ساخته شده است و همه ما او را به عنوان یک بازیگر، کارگردان و تهیه کننده آثار طنز و اجتماعی می‌شناسیم.عمده شهرت ایرج طهماسب بخاطر ساخت آثاری همچون کلاه‌قرمزی، مهمونی و فیلم‌های کمدی و کودکش است. اما اینبار موضوع کمی متفاوت خواهد بود.

طهماسب اینبار در قامت یک نویسنده ظاهر شده است و فیلمنامه فیلم خوابگاه دختران را به کارگردانی محمد حسین لطیفی به رشته تحریر درآورده است.

 البته در این فیلم مشخص نیست که آیا قتل‌ها به وسیله یک قاتل دیوانه رخ می‌دهند یا یک جن بدتینت. البته در پایان فیلم به‌روشی ایهام آلود کارگان فیلم تلاش می‌کند به شما بگوید که جن‌ها در روند داستان فیلم حضور پررنگی داشته‌اند.

نکته جالب دیگر این است که دراین فیلم بازیگران ژانر کمدی، با استفاده از سبک کمدی به روایت یک داستان ترسناک می‌پردازند. خوابگاه دختران محصول سال ۱۳۸۳ و یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در آن سال به حساب می‌آید. این فیلم را به شدت به دوستداران فیلم ترسناک توصیه می‌کنیم.

کلام آخر

فیلم‌های زیادی در ژانر وحشت در ایران تولید نشده‌اند اما قطعا تعداد فیلم‌های ساخته شده ترسناک ایرانی بسیار بیشتر از فیلم‌های معرفی شده است و ما تنها سعی کردیم ۵ تا از بهترین این فیلم‌های ترسناک را به شما معرفی کنیم.

نکته مهم دیگر نیز آن است که ما در این مطلب تنها فیلم‌های سینمایی ترسناک ایرانی را معرفی کردیم و به معرفی سریال‌های ترسناک نپرداخته‌ایم. شما می‌توانید از طریق صفحه اول وب‌سایت به سایر مطالب در حوزه فیلم‌های سینمایی ترسناک دسترس پیدا نمایید. همچنین اگر به فیلم‌های کره‌ای زامبی محور علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به مطلب معرفی ۵ فیلم کر‌ه‌ای زامبی محور سری بزنید و از تماشای این پنج فیلم معرفی شده نیز لذت ببرید.

همچنین می‌توانید جهت بررسی، پیگیری و همچنین مطالعه سایر اخبار و مقالات در حوزه فیلم و سینما به پیج اینستاگرام گیماتک و کانال تلگرام گیماتک بپیوندید.

 

 

منبع: گیماتک

 

 

 
بیشتر بخوانید :
سونی پیکچرز تاریخ اکران فیلم Insidious 6 را به‌صورت رسمی اعلام کرد

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: