نقد و بررسی بازی Senua’s Saga: Hellblade II

باوجود اینکه بازی Senua’s Saga: Hellblade II مدت‌ها است که در توسعه قرار دارد، علاوه بر نکات مثبت نکات منفی زیادی نیز دارد. در بررسی بازی Senua’s Saga: Hellblade II سعی داریم تا به نقاط مثبت ومنفی این عنوان مورد انتظار بپردازیم. با گیماتک همراه باشید.

بی‌شک باوجود تلاش‌های استودیوی توسعه دهنده بازی یعنی استودیوی نینجا تئوری عنوان مورد انتظار Hellblade 2 بدون ایراد عرضه نشده است. در این عنوان مورد انتظار که با فناوری موتور بازی سازی آنریل انجین 5 توسعه یافته است همراه با سنوئا قدم به سرزمین وایکینگ‌ها می‌گذاریم تا با دشمنان گوناگون مبارزه کنیم و ماموریت‌های مختلف را پشت سر خواهیم گذاشت.

 

تصویر سینماتیک سنوئا در بازی Senua’s Saga: Hellblade 2

 

بازی هلبلید 2 نخستین بازی‌ای بود که مایکروسافت در زمان عرضه ایکس باکس سری ایکس از آن رونمایی کرد.

بازی Hellblade II از گشت و گذار در محیط، مبارزه با دشمنان و همچنین حل کردن پازل‌های مختلف تشکیل شده است. در این بین داستان به شکل‌های مختلفی روایت می‌گردد و همین چرخه تا انتهای کار ادامه پیدا می‌کند. بازی در عین سادگی می‌تواند گیمرها را ساعت‌ها درگیر کند. در دست گرفتن کنترلر و وارد شدن به دنیایی که پیش رویتان قرار می‌گیرد، هیچ شباهتی به تماشای حتی چند ساعتی گیم‌پلی نخواهد داشت.

بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 گیمر را وارد سیاه‌چاله‌ای از احساسات می‌کند و مخاطب را به نقطه‌ای خالی از خشم و نفرت هدایت می‌کند. احتمالا از زمانی که کنترلر را به دست می‌گیرید اصلا متوجه نخواهید شد که چگونه تجربه نه چندان طولانی بازی را به اتمام رسانده‌اید.

باتمام آنچه که گفتیم و نگفتیم، نقد و صحبت درباره محصول نینجا تئوری دشوار است. محصولی که با همراهی مایکروسافت راهی کنسول نسل نهمی این شرکت و پی‌سی شد. بازی با گرافیکی چشم نواز آغاز می‌شود. دریایی خروشان و حضور دو شخصیت در قایقی میان طوفان‌های دریا. بازی در شروع در مورد مردمانی از سرزمین اسکاندوی سخن می‌گوید. افرادی که با بی‌رحمی به سرزمینی‌های گوناگون حمله کرده‌اند. ناگهان قایق در میان طوفان درهم می‌شکند و سنوئا در دریای خروشان می‌افتد.

بعداز این‌همه مقدمه چینی تازه کات‌سین‌های بازی شروع می‌شوند. می‌توانم به شما قل بدهم که با تماشای کات‌سین‌های بازی لذت تجربه بازی برای شما دوچندان خواهد شد. چراکه همانطور که استودیوی نینجا تئوری گفته بود تمامی کات‌سین‌های بازی سینماتیک هستند.

 

 

داستان بازی در یک جزیره دور افتاده در ایسلند و در شرایط جوی و نامساعد آب و هوایی رخ می‌دهد. بازی از همان ابتدا می‌تواند با گرافیک فوق‌العاده خود شما را میخکوب کند. کمی که در بازی پیش می‌روید در تاریکی محیط بازی گم می‌شوید. می‌توانم بگویم بازی گیمر را در تاریکی شب در محیطی ناامن قرار می‌دهد. آن هم با گرافیک و جزئیات بی‌نظیری که در هیچ عنوان دیگری ندیده‌اید. مدل شخصیت‌ها، فیزیک لباس‌ها، انیمیشن‌های چهره و بدن، کیفیت بافت‌ها، جزئیات المان‌های محیطی همچون سنگ‌ها، درباره تمام این موارد هیچ واژه‌ای جز «شگفت‌انگیز» نمی‌توان به‌کار برد. از طرف دیگر جای یک تقدیر ویژه از نورپردازی، سیستم آب و هوا و افکت‌های گرافیکی (همچون باران و مه) وجود دارد که اتمسفر فوق‌‌العاده‌ای به بازی بخشیده‌اند.

هلبلید 2 بازیکن‌ها را در فضایی ترسناک میخکوب می‌کند. هرچند که خود بازی به هیچ عنوان تم ترسناکی ندارد. سنوئا شخصیت اصلی بازی ترسیده و خسته است. او در شرایطی بد گرفتار شده و در همین حال که به دنبال سرپناه و راه نجاتی می‌گردد. او درگیر توهمات خود نیز شده است.

اکنون بازی آغاز می‌شود، گیم پلی بازی در ابتدا مانند اکثر بازی‌های ویدئویی به‌نظر می‌رسد، کاملا ساده، اما مشکل دقیقا” از همینجا شروع می‌شود. این سادگی مدت زیادی ادامه پیدا می‌کند تا گیمر در فضای بازی بچرخد و با محیط بازی آشنا کند. شاید بهتر بود توسعه دهنده بازی روند دیگری را برای آشنایی بازیکن با مکانیزهای بازی در هنگام شروع آن در پیش می‌گرفت.

به‌هرحال این مشکل در ابتدا به‌خوبی پوشش داده می‌شود. و سعی شده است تا با گشت و گذار در مسیر کمی از یکنواختی و حوصله سربری شروع بازی کاسته شود. هرچند همین تلاش نیز در شروع بی‌فایده جلوه می‌کند. البته بعد از گذشت چند دقیقه حوصله سربر در بازی، حالا نوبت به یک مبارزه می‌رسد. مبارزه‌ای ابتدایی که صرفا” جهت پیش بردن داستان بازی و همچنین آشنایی بازیکن‌ها با مکانیزم فایت است.

گیمر با یک انمی پویا روبرو می‌شود. مکانیزمی در بازی وجود دارد که با فعال کردن آن قدرت دشمنان به نسبت مبارزات بازیکن تغییر می‌یابد. این مکانیزم به خوبی در بازی گنجانده شده به‌‌شرط آن‌که آن را فعال کرده باشید. فایت در بازی ایرادات فراوان دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. شما با چند حرکت ساده محدود شده‌اید. پس انتظار حرکات متنوع نداشته باشید.

با این وجود این نوید را به شما می‌دهم که با پیشروی در بازی حرکات جدیدی در مبارزات هم به دشمنان اضافه می‌شود و هم شما با چند حرکات جدید از کارکتر اصلی آشنا می‌شوید. بااین‌وجود هنوز بر این اعتقاد هستم که انیمیشن‌های مبارزه با وجود حرکات پویا چندان جالب و چشم نواز طراحی نشده‌اند. هرچندکه طراحی مبارزات ککاملا پویا است و بازیکن با هر حرکت می‌تواند روی بدن دشمن زخم ایجاد کند و آسیب دیدگی دشمن از بین نمی‌رود و روی بدن آن قابل مشاهده است.

همچنین گفته شده است که تمامی مبارزات در بازی به‌وسیله تکنولوژی موشن کپچر فیلم‌برداری و ظبط شده‌اند. اما بااین‌وجود همچنان به انیمیشن‌های تکرار در مبارزات نمره منفی می‌دهم. زیرا از زیبایی بازی به شدت کاسته است.

نکته مثبت دیگر تنوع در تعداد دشمنان است. تعداد دشمنان از لحاظ تنوع از سخه قبلی بازی هلبلید بیشتر است. و این خود نکته‌ مثبتی برای بازیکن‌ها خواهد بود. تصور کنید دشمنان متفاوت با یک گرافیک عالی و جزئیات چشم‌نواز چند ساعت می‌تواند شما را متقاعد کند که بازی را از نو تکرار کنید. من به شما می‌گویم که هیچ وقت بازی را از نو شروع نخواهید کرد. 

بازی اینقدر دارای نکات منفی است که در نگاه اول تمامی نکات مثبت را از چشم شما مخفی خواهد کرد. برای مثال شما هیچگونه نوار سلامت در بازی ندارید. بنابراین نمی‌توانید در زمان رویارویی با دشمنان خود بفهمید که چقدر دیگر زنده خواهید ماند. پازل‌های بازی در عین راحتی در صورتی که نسخه اول بازی را تجربه نکرده باشید بسیار سخت و اعصاب خوردکن می‌‌شوند. نکات منفی بازی با پیشرفت بازی آنقدر در ذوق شما خواهد زد که احتمالا یک ساعت اول بازی را کنار خواهید گذاشت.

 

تصویری از گیم پلی بازی هلبلید 2

 

اما صبر کنید عجول نباشید. اگر فقط یک ساعت در بازی پیش بروید می‌بینید که بازی اینقدرها هم که با بزرگنمایی گفتم بد نیست. در واقع مشکل همین‌جاست. نقد و بررسی بازی Senua’s Saga: Hellblade II اصلا راحت نیست. باید گفت نبود UI در بازی، بازی را به سمت واقع‌گرایانه شدن برده است. چراکه گیمر از ابتدای بازی با یک تصویر سینماتیک روبرو می‌شود که مطمئنا” حتی برخی اوقات نمی‌تواند تفاوت بین کات‌سین‌های بازی با گیم‌پلی را تشخصی دهد.

گرافیک بازی آنقدر بالاست که انگار محو تماشای یک فیلم سینمایی هفت یا هشت ساعته هستید نه یک بازی ویدئویی. بازهم تاکید می‌کنم که جزئیات بازی بسیار چشم نواز هستند. از سنگ هایی که زیر پای سنوئا بر روی صخره فرو می‌ریزند تا امواج خروشان دریا همه در وضعیت خوبی قرار دارند.

شما با یک داستان سرایی فوق‌العاده از دنیای اسکاندیناویی طرف هستید که به اساطیر نورث هم پایبند است. درست است که بازی Senua’s Saga: Hellblade II مانند همه بازی‌های دیگر دارای ایراداتی بزرگ است. اما نقاط قوت بازی آنقدر هستند که ایرادات را پوشش دهند.

 

 

جزئیات گرافیکی و بصری بازی شاید بهترین نقطه قوت بازی باشد. از رگ‌های صورت سنوئا گرفته تا آثار زخم بر روی پوست بدن دشمنان همه با جزئیات خاص طراحی شده‌اند. بازی با قراردادن دشمنان متنوع سعی در گریز از لوپ تکرار داد. همچنین گیمر را وارد مسیری می‌کند که طی آن می‌توان از قابلیت‌های موجود به شکل بهینه‌‌تر و بهتر استفاده نماید تا به نتیجه‌ای برسید که می‌تواند حداقل از دید زیبایی با بهترین‌های ژانر اکشن رقابت کند.

یادگیری مبارزات در بازی Hellblade II بسیار ساده است. اما فراموش نکنید در حین مبارزات باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. چراکه مبارزه با هر انمی روش خاضی دارد. نگران نباشید بازی شما را تنها نمی‌گذارد و راهنماییتان می‌کند. تنها کافی است به حرف‌های ذهن بیمار شخصیت اصلی بازی یعنی سنوئا گوش دهید.

هلبلید 2 تمام تلاش خود را به کار گرفته تا حس و حال مبارزات را به بهترین شکل ممکن به مخاطب منتقل کند. بخشی از این فرایند به واسطه طراحی حجم زیادی انیمیشن انجام شده که جوابگوی هر نوع موقعیتی بوده و به روان‌ بودن نمایش کلی مبارزات کمک به‌سزایی کرده.

 

تصویری از بازی HellBlade 2

 

بازی علی‌الرغم طولانی بودن مدت زمان توسعه مدت زمان گیم‌پلی 8 ساعته ونه‌چندان طولانی دارد. اما همین 8 ساعت کافی است تا دل گیمرها را برباید. نکته‌ای که نباید از قلم انداخت جلوه‌های صوتی بازی است. پیشنهاد می‌کنم بازی را با هدفون خود تجربه کنید.

صداگذاری به‌قدری خوب و طبیعی انجام شده است که شما را در محیط بازی محو می‌کند به‌طوری که احساس خواهید کرد انگار در محیط بازی قرار گرفته‌اید و کسی در اتاق بقل گوش شما ایستاده و درگوش شما، با شما صحبت می‌کند. امیدواریم از مطلب بررسی بازی Senua’s Saga: Hellblade II لذت برده باشید و ما را در آینده همراهی نمایید. همچنین می‌توانید مطلب معرفی بهترین بازی های مورد انتظار سال 1403 نیز بخوانید.

نکات منفی:

  • بازی Senua’s Saga: Hellblade II اسیر تکرارها شده و بازیکن را در یک لوپ بی‌سرته سرگردان می‌کند
  • انیمیشن مبارزات در عین جذابیت و پویایی بسیار بد طراحی شده‌اند و کیفیت لازم را ندارند
  • روند گیم‌پلی بازی به‌سرعت خسته کننده وتکراری ‌می‌شود
  • روند مبارزات در ابتدا تکراری است و مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا از یک‌نواختی خارج گردد

نکات مثبت:

  • بازی گرافیک بصری فوق‌العاده و چشم‌نوازی دارد
  • داستان بازی به خوبی روایت شده است
  • پویایی در مبارزات و جزئیات مبارزه
  • تصاویر سینماتیک و طراحی مبارزات با موشن کپچر
  • جلوه‌های صوتی و صداگذاری فوق‌العاده

 

 

منبع: گیماتک

 

 

 

 
بیشتر بخوانید :
Resident Evil Village برای آیفون و آیپد در تاریخ ۳۰ اکتبر عرضه می‌شود

اشتراک گذاری:

4 thoughts on “نقد و بررسی بازی Senua’s Saga: Hellblade II”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: