معرفی بهترین فیلم‌های رضا عطاران که حتما باید ببینید

در این مقاله از گیماتک قصد داریم بیوگرافی کوتاهی از رضا عطاران و همچنین بهترین فیلم‌های این بازیگر محبوب بپردازیم. با ما همراه باشید. 

بیوگرافی رضا عطاران

رضا عطاران متولد ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ در مشهد است. او دو خواهر بزرگ‌تر و یک برادر کوچکتر از خود دارد و فرزند سوم خانواده است. عطاران اصالتاً اهل کاخک است. عطاران مادر خود را در اثر زلزله کاخک از دست داده است. او در رشتهٔ اقتصاد دیپلم خود را دریافت کرد و برای ادامهٔ تحصیل در رشته طراحی صنعتی به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. اما بعداز مدتی تحصیل را رها کرده و به سینما روی آورد.

عطاران در مصاحبه‌ای انتخاب رشته دانشگاهی خود را صحبت خانواده و فامیل دانست و این نکته را نیز بیان کرد که رشته طراحی صنعتی را به نوعی تنها به دلیل بودن در دانشکدهٔ هنرهای زیبا انتخاب کرده‌ است و از ابتدا به آن علاقه‌ای نداشته است. عطاران در سال ۱۳۷۴ با فریده فرامرزی، بازیگر سینما، ازدواج کرده است و در حال حاضر فرزندی ندارد.

عکسی از کودکی رضا عطاران
عکس دوران کودکی رضا عطاران

اگرچه همکاری او با مهران مدیدی در مجموعه‌های مجموعه پرواز ۵۷ (محصول سال ۱۳۷۲) و ساعت خوش (محصول سال ۱۳۷۳–۱۳۷۴) باعث شهرت عطاران شد اما آغاز فعالیت او در تلویزیون به سال 1369 و مجموعه بیداران بازمی‌گردد. البته آغاز فعالیت هنری عطاران در سال 1360 و به عنوان بازیگر تئاتر آغاز شد.

رضا عطاری اولین‌بار در برنامه سیب خنده (محصول سال 1376) به عنوان کارگردان هم ظاهر شد. نخستین تجربه عطاران در سینما نیز به نقش آفرینی در فیلم کلید ازدواج محصول سال 1376 باز می‌گردد. عطاران در سال ۱۳۸۹ به‌واسطه بازی در فیلم ورود آقایان ممنوع و اسب حیوان نجیبی است تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد مراسم اختتامیهٔ دومین جشن لبخند آفتاب را به دست آورده است.

تصویر رضا عطاران

عطاران در سال ۱۳۹۷ پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران لقب گرفته است. سه فیلم هزارپا، مصادره و خانم یایا توانستند در مجموع به فروش ۵۶ میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومان برسند. وی در خصوص تعبیر این لقب برای خودش گفت:

«از ترکیب پول‌سازترین بازیگر بدم می‌آید. به نظر من وقتی می‌گویید پولساز مثل این است که دربارهٔ یک دستگاه حرف می‌زنید که دارد برای خودش یا هر کسی پول‌سازی می‌کند، در حالی که واقعاً سینمای ما در این حد نیست و همه ساله شاید فقط چند فیلم هستند که هزینه‌شان را درمی‌آورند.»

مروری کوتاه بر بهترین فیلم‌های سینمایی کمدی رضا عطاران

  • کلاه‌قرمزی و سروناز محصول سال ۱۳۸۱

  • کلاهی برای باران محصول سال ۱۳۸۵

  • تیغ‌زن محصول سال ۱۳۸۶

  • خروس جنگی محصول سال ۱۳۸۶

  • توفیق اجباری محصول سال ۱۳۸۶

  • آقای هفت‌رنگ محصول سال ۱۳۸۷

  • نیش زنبور محصول سال ۱۳۸۸

  • از ما بهترون محصول سال ۱۳۸۸

  • بعد از ظهر سگی سگی محصول سال ۱۳۸۸

  • ورود آقایان ممنوع محصول سال ۱۳۸۹

  • هرچی خدا بخواد محصول سال ۱۳۸۹

  • اخلاقتو خوب کن محصول سال ۱۳۸۹

  • اسب حیوان نجیبی است محصول سال ۱۳۸۹

  • ۳ درجه تب محصول سال ۱۳۸۹

  • خوابم میاد محصول سال ۱۳۹۰

  • بی‌خود و بی‌جهت محصول سال ۱۳۹۰

  • چه خوبه که برگشتی محصول سال ۱۳۹۱

  • طبقه هساث محصول سال ۱۳۹۲

  • رد کارپت محصول سال ۱۳۹۲

  • کلاشینکف محصول سال ۱۳۹۲

  • نهنگ عنبر محصول سال ۱۳۹۳

  • گینس محصول سال ۱۳۹۳

  • من سالوادور نیستم محصول سال ۱۳۹۴

  • دراکولا محصول سال ۱۳۹۴

  • مصادره محصول سال ۱۳۹۶

  • هزارپا محصول سال ۱۳۹۶

  • زیر نظر محصول سال ۱۳۹۷

  • انفرادی محصول سال ۱۳۹۹

  • ویلای ساحلی محصول سال ۱۴۰۱

دربالا لیستی از بهترین فیلم‌های سینمایی کمدی و خنده داری که رضا عطاران در آن‌هات به ایفای نقش پرداخته است را مشاهده می‌کند. البته عطاران در بسیاری از فیلم‌های سینمایی دیگر نیز به ایفای نقش پرداخته است. او همچنین سریال‌های بسیاری در کارنامه هنری خود دارد.

عطاران کارش را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در سال ۱۳۶۱ آغاز کرد و برای گروه کودک صدا و سیمای مشهد مشغول به کار شد. او در بخش نمایشی برنامهٔ رنگین کمان حضور داشت. 

نخستین حضور عطاران در تلویزیون با بازی در مجموعهٔ تلویزیونی بیداران در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی اصغر عبداللهی آغاز شد؛ اما عمده شهرت او در بازیگری مربطو به همکاری او با مهران مدیری و مجموعه پرواز 57 می‌شود. او در ادامه روند همکاری خود با مدیری در مجموعه ساعت خوش به عنوان بازیگر و نویسنده ظاهر شد.

رضا عطاران در کنار مهران مدیری

سپس عطاران در سال ۱۳۷۶ در سریال دنیای شیرین که از شبکه یک پخش می‌شد در نقش دایی شیرین به ایفای نقش پرداخت. این سریال به کارگردانی بهروز بقایی و برای گروه کودک و نوجوان تهیه شده بود.عطاران پس از دنیای شیرین در کنار خسرو شکیبایی و رامبد جوان در سرزمین سبز به ایفای نقش پرداخت.

اولین تجربهٔ کارگردانی رضا عطاران مربوط به مجموعه‌ای برای گروه سنی کودک و نوجوان بان نام سیب خنده  می‌شود. همچنین وی در سال ۱۳۷۷ به عنوان بازیگر، نویسنده و کارگردان درکنار مجید صالحی و یوسف تیموری در مجموعهٔ مجید دلبندم به ایفای نقش پرداخت.

رضا عطاران در سال ۱۳۷۹ در مجموعهٔ قطار ابدی به عنوان بازیگر، کارگردان هنری و نویسنده با بهروز بقایی همکاری می‌کرد. موضوع این مجموعه شوخی با داستان‌هایی چون حسن کچل، شهرزاد قصه‌گو و رابین هود بود. او همچنین در سریال این چند نفر که به کارگردانی مهران غفوریان ساخته شد، مشاور کارگردان و نویسنده بود.

عطاران در ادامه همکاری با مهران غفوریان در سال ۱۳۸۰ در مجموعه زیر آسمان شهر به عنوان مشاور کارگردان و نویسنده با مهران غفوریان همکاری کرد. در سال ۱۳۸۲ عطاران در مجموعه کمدی کوچه اقاقیا، به عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده ظاهر شد. سریال کوچه اقاقیا از شبکه 5 سیما پخش می‌شد.

رضا عطاران در کنار گیتی معینی
رضا عطاران در کنار گیتی معینی

سپس عطاران یک سال بعد در مجموعه خانه به‌دوش علاوه بر بازیگری، نویسندگی و کارگردانی هم انجام داد. موفقیت خانه به‌دوش، باعث شد تا از این سبک ساخت سریال برای برنامه‌های جدید نیز استفاده شود. بدین ترتیب عطاران با همین سبک فیلمسازی متهم گریخت را در کنار سعید آقاخانی ساخت.

بعد از سریال متهم گریخت عطاران به سراغ ساخت سریالی برا عید نوروز با نام ترش و شیرین رفت. سریال ترش و شریال با بازی حمید لولایی،مجید صالحی، احمد پورمخبل،  مریم امیر جلالی، غلام حسین لطیفی، علی صادقی و… در سال 1385 از شبکه سه سیما پخش شد.

رضا عطاران در سال ۱۳۸۷ مشاور کارگردان فیلم سه در چهار به کارگردانی مجید صالحی بود. در همین سال نیز همزمان عطاران سریال بزنگاه را به‌عنوان ویژه برنامه ماه رمضان برای پخش از شبکه سه در دست ساخت داشت. او در این سریال بازیگر و کارگردان بود.

عطاران و علی صادقی

بعد از سریال بزنگاه عطاران همکاری خود را با تلویزیون به‌صورت کامل قطع کرد. باوجود اینکه در حال حاضر هم پیشنهادهایی به عطاران از صدا و سیما برای ساخت تولیدات جدید داده می‌شود، اما تابه‌حال خبری رسمی از همکاری عطاران با صدا و سیما منتشر نشده‌ است. او دلیل دوری خود از تلویزیون را خستگی از نحوه برنامه ریزی کارها در تلویزیون عنوان کرده‌ است. 

سریال بزنگاه آخرین سریال تلویزیونی عطاران برای تلویزیون

عطاران بعد از سریال بزنگاه تنها یک بار مهمان برنامه تلویزیونی گپ به کارگردانی رامبد جوان شد که این برنامه از شبکه آی فیلم پخش شد او در این برنامه درمورد زندگی شخصی‌اش صحبت کرد.

نگاهی فیلم‌های رضا عطاران به عنوان کارگردان در تلویزیون

در زیر بهترین و محبوب‌ترین سریال‌هایی که رضا عطاران برای تلویزیون کارگردانی کرده است را مشاهده می‌کنید:

  • سریال متهم گریخت

  • سریال خانه به دوش

  • سریال بزنگاه

  • سریال ترش و شیرین

  • سیب خنده

  • مجید دلبندم

  • قطار عبدی

  • کوچه اقاقیا

همچنین در جدول زیر می‌توانید تمامی آثاری که رضا عطاران در عناوین مختلف در آن‌ها حضور داشته است و برای تلویزیون و صدا وسیما ساخته شده‌اند را مشاهده کنید.

سال انتشار عنوان نقش توضیحات
1369

بیداران

1372

پرواز 57

هر آیتم نقش متفاوت
۱۳۷۳

ساعت خوش

هر آیتم نقش متفاوت به عنوان نویسنده
1374

سال خوش

هر آیتم نقش متفاوت به عنوان نویسنده
1376

دنیای شیرین

1376

سرزمین سبز

1376

سیب خنده

هر آیتم نقش متفاوت کارگردان هنری و نویسنده
1377

مجید دلبندم

کارگردان هنری و نویسنده
1378

حرف تو حرف

نویسنده
1379

قطار عبدی

بازیگر آیتم کارگردان هنری و نویسنده
1379

این چند نفر

مشاور کارگردان و نویسنده
1380

زیر آسمان شهر

مجری تلویزیون (حضور افتخاری) مشاور کارگردان و نویسنده
1381

دریایی‌ها

در نقش بهنام
1382

کوچه اقاقیا

در نقش فرامرز تهرانی نویسنده، کارگردان، خواننده
1383

خانه به دوش

در نقش احمد کارگردان و نویسنده
1384

متهم گریخت

در نقش رامین کارگردان و خواننده
1385

کتاب فروشی هدهد

بازیگر مهمان در یک قسمت
1385

ترش و شیرین

در نقش ناصر داماد خانواده کارگردان و خواننده
1387

سه در چهار

مشاور کارگردان و خواننده، ساخته مجید صالحی
1387

بزنگاه

در نقش نادر کارگردان و خواننده
1388

زن بابا

مشاور کارگردان، ساخته سعید آقاخانی
1389

موج و صخره

مشاور کارگردان
1390

نقطه سرخط

همکاری در طراحی تیتراژ و مشاور کارگردان
1391

گپ

حضور به عنوان مهمان برنامه ساخته رامبد جوان

سریال بیداران: به کارگردانی اصغر عبداللهی در سال ۱۳۶۹ تولید و از شبکه ۲ پخش شد. داستان این سریال، دربارهٔ هوشیاری و وظیفه‌شناسی مأموران مبارزه با قاچاق کالاست که در حاشیه خلیج فارس است. مأموران یک پاسگاه مرزی موفق می‌شوند چندین محموله قاچاق را کشف و مجرمان را دستگیر کنند.

سریال پرواز 57: این سریال به کارگردانی شیرین جاهد در دهه فجر سال ۱۳۷۲ از شبکه یک صدا وسیما پخش شد. این مجموعهٔ طنز را می‌توان دومین نقطهٔ عطف مجموعه‌های طنز تلویزیونی بعداز پیروزی انقلاب اسلامی ایران به شمار آورد. گفتنی است که نصرالله رادش با بازی در این طنز تلویزیونی وارد عرصهٔ تلویزیون و طنز ایران شد.

ساعت خوش: مجموعه تلویزیونی کمدی ساعت خوش به کارگردانی مهران مدیری در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ به صورت هفته‌ای یکبار از شبکه دو سیما پخش می‌شد. این مجموعه چهره‌های جدیدی را به سینما و تلویزیون ایران معرفی کرد که پیش از آن بیشتر در تئاتر فعالیت می‌کردند و برای عموم مردم چندان شناخته شده نبودند. این چهره‌ها بعداً به اصلی‌ترین طنزپردازان عرصه سینما و تلویزیون ایران تبدیل شدند.

این سریال کمدی از آیتم‌های مختلفی مانند کارگاه درک، خان دایی و مسابقه هفته تشکیل شده بود.

کارآگاه درک: رضا شفیعی‌جم، نقش کارآگاه درک و داوود اسدی، نقش دستیار او را در این آیتم بازی می‌کردند که بعد از مدتی نیما فلاح ایفاگر آن شد. این آیتم شوخی با موقعیت‌های سریال آلمانی درک بود که ماجراهای یک کارآگاه و دستیارش در کشف رمز و راز پرونده‌های قتل را نشان می‌داد.

خان‌دایی‌جان: نادر سلیمانی در نقش خان‌دایی‌جان و سعید آقاخانی در نقش سعید یکی از زوج‌های این مجموعه بودند. سعید شخصیتی شیطون و بازیگوش بود که کارهای اشتباهی می‌کرد و با غضب خان‌دایی روبرو می‌شد. این آیتم، قطعه‌ای آهنگین با شروع «سلام، سلام صدتا سلام…» هم با همخوانی آقاخانی و سلیمانی داشت.

مسابقه هفته: مهران مدیری در نقش مجری، رضا عطاران در نقش شرکت‌کننده محبوب و چند بازیگر دیگر در قامت شرکت‌کنندگان مسابقه‌ای که مدام از طرف مجری تحقیر می‌شدند، آیتمی که مخاطبان آن را شوخی با مسابقه هفته با اجرای منوچهر نوذری می‌دانستند.

سریال کمدی ساعت خوش با حو.اشی بسیاری همراه بود و تبدیل شدن بازیگران جوان ساعت خوش به ستاره‌های تلویزیون، چندان در آن برهه زمانی خوشایند مدیران تلویزیون و صدا و سیما نبود.

در فروردین ۱۳۷۴ مطلبی علیه این برنامه در روزنامه کیهان منتشر شد. ساعت خوش در اوج، یک مرتبه به پایان راه رسید. این تصمیم اتفاقی برای خود بازیگران هم عجیب بود. بازیگران این مجموعه پس از توقف پخش سریال، برای مدتی با ممنوع‌الکار شدند. در این دوران هر یک مشغول کاری غیر از حوزه تصویر شدند و بعد از آن با پیشنهادهای تازه دوباره به این عرصه بازگشتند.گفته می‌شود که رضا عطاران در این دوره در یک سوپر مارکت مشغول به کار شده بود.

سال خوش: سال خوش، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری و نویسندگی رضا عطاران محصول سال 1374 است که در نوروز ۱۳۷۴ و پس از موفقیت طنز ساعت خوش از شبکه دوی سیما پخش شد.

دنیای شیرین: این سریال به کارگردانی بهروز بقایی و تهیه کنندگی علی خودسیانی محصول سال ۱۳۷۶ است که از برنامهٔ کودک و نوجوان شبکه یک صدا وسیمای ایران پخش می‌شد. داستان این سریال در مورد دو خانواده (هفت شخصیت ثابت) است که گوینده داستان، دختری به نام «شیرین» با بازی زهرا جواهری است.

شیرین همراه با پدرش که یک گلفروش، مادرش که یک پرستار، دو برادر کوچکترش که هرسه دانش‌آموز هستند و در همسایگی آنها دایی آنها و پسر کوچکش در یک طبقه از یک آپارتمان زندگی می‌کنند. در هر قسمت، آنها با موضوع تازه‌ای درگیر می‌شوند.

سرزمین سبز: به کارگردانی بیژن بیرنگ در سال ۷۶ ساخته شد و در سال ۸۶ برای مدتی از شبکه دو پخش شد. این سریال سری دوم سریال خانه سبز بود. این سریال برای بار دوم در آبان ماه سال ۱۳۹۹ از شبکه نسیم و در ادامه‌ی سریال خانه سبز پخش شد.

سیب خنده: محصول سال ۱۳۷۶ به کارگردانی رضا عطاران و شیرین جاهد، و نویسندگی رضا عطاران، شیرین جاهد، شیما بحرینی، مجید صالحی است که از گروه نوجوان شبکهٔ یک در ۳۵ قسمت پخش می‌شد. این برنامه به‌صورت آیتمی تولید و پخش شد.

مجید دلبندم: به کارگردانی و نویسندگی رضا عطاران در سال ۱۳۷۷ در گروه کودک و نوجوان شبکه یک سیما تولید و به نمایش درآمد و بازپخش آن در گروه کودک و نوجوان شبکه دو انجام شد. این مجموعه ماجرای عروسکی دست دراز با نام «مجید» را دنبال می‌کرد که در اصل از شخصیت مجید در سیب خنده الهام گرفته شده بود که با شیرین‌کاری‌هایش در هر قسمت یک ماجرای بامزه می‌آفریند. در این سریال، عروسکی به نام مجید با گویندگی مجید صالحی، کلمات را به صورت اشتباه بیان می‌کند که با تصحیح اعضای خانواده با جملهٔ «مجید دلبندم…» مواجه می‌شود.

حرف تو حرف: حرف تو حرف سریالی طنز به کراگردانی مهران غفوریان بود که در سال 1378 به صورت آیتمی ساخته شد. این سریال از شبکه سه سیما پخش می‌شد.

قطار ابدی: این سریال کمدی در سال ۷۸–۷۹ از شبکه سه پخش می‌شد. بیژن بیرنگ و مهران رسام تهیه‌کننده‌های آن و بهروز بقایی و رضا عطاران، کارگردان‌های اصلی این سریال بودند. در هر قسمت از این مجموعه، در قالب آیتم‌های یکسان، علاوه بر دنبال کردن ماجراهای خانواده‌ای معمولی و چهارنفره (به کارگردانی بهروز بقایی) شوخی‌هایی با داستان‌هایی مثل  حسن کچل، شهرزاد قصه‌گو، رابین هود، تیمارستان و نرون (به کارگردانی رضا عطاران) اجرا می‌شد.

این چند نفر: تولید سال ۱۳۷۸ در شبکه ۳ سیما و به کارگردانی مهران غفوریان است که ماجراهای هژیرها و خواهرشان شیرین را روایت می‌کرد.

زیر آسمان شهر: سریالی کمدی و محصول سال 1380 است که در همین سال از شبکه ۳ پخش می‌شد. این سریال کمدی را می‌توان یکی از خاطره‌انگیزترین و موفق‌ترین سریال کمدی در دهه ۸۰ شمسی به شمار آورد. عطاران در این سریال به عنوان نویسنده و مشاور کارگردان فعالیت داشت.

دریایی‌ها:  سریال دریایی‌ها محصول سال ۱۳۸۱ به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی سید سعید رحمانی، علیرضا کاظمی‌پور، شعله نیک روش و تهیه‌کنندگی مسعود رسام و مهران رسام است که در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای از شبکه پنج پخش می‌شد و رضا عطاران به عنوان بازیگر درآن حضور داشت.

کوچه اقاقیا: سریال کوچه اقاقیا محصول سال ۱۳۸۲ است که داستان مردی پا به سن گذاشته را بازگو می‌کند که در خانه قدیمی خود زندگی می‌کند. همسر دوم او گل‌نساء چند سال پیش فوت کرده‌ اما مدتی است که شب‌ها به خواب او می‌آید و دربارهٔ مسائل مختلف با او صحبت می‌کند. گاهی به نصرت خان نوید می‌گوید که به زودی باید بار سفر را بسته و به او بپیوندد. این رؤیاها باعث نگران شدن فرزندان نصرت خان نسبت به تندرستی پدر شده است. بنابراین آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا دورهم جمع شوند. حضور آن‌ها در کنار هم ماجراهای جالبی را رقم می زند که کلیت این مجموعه را شکل می‌دهد.

عطاران در کوچه اقایقا به عنوان بازیگر (در نقش ناصر یکی از فرزندان خانواده) نویسنده، کارگردان و خواننده تیتراژ حضور داشته است.

خانه به دوش: سریال خانه هب دوش به کارگردانی و نویسندگی رضا عطاران است در رمضان سال ۱۳۸۳ از شبکه سه پخش می‌شد و داستان ماشالله خان را بازگو می‌کرد که مرد بی‌پول و فقیری است که با باجناق پولدارش دچار مشکل شده است.

متهم گریخت: متهم گریخت به کارگردانی رضا عطاران و نویسندگی سعید آقاخانی در ماه رمضان سال ۱۳۸۴ از شبکه سه سیما در ۲۶ قسمت پخش شد. داستان این سریال در مورد هاشم آقا و خانواده‌اش در شهرستانی نه چندان دور از تهران است که زندگی ساده‌ای دارند. هاشم آقا در مغازه‌ای اجاره‌ای به تعمیر اگزوز مشغول است. بعداز شدت گرفتن بیماری قلبی خود، اعظم، دختر دانشجویش در تهران، به او پیشنهاد می‌دهد که به تهران نقل مکان کنند تا کار راحت‌تری برای امرار معاش پیدا کند. هاشم آقا نیز به ناچار کارش را تعطیل کرده و به همراه خانواده‌اش به تهران نقل مکان می‌کند. اما بعد از نقل مکان به تهران تازه مشکلاتش آغاز می‌شود.

 

رضا عطاران در سینما

عطاران در سال ۱۳۸۰ دومین فیلم سینمایی خود را با نام سیندرلا بازی کرد. در سال ۱۳۸۱ به‌عنوان بازیگر در کلاه‌قرمزی و سروناز با ایرج طهماسب و حمید جبلی همکاری کرد. بعد از این فیلم، عطاران در فیلم سینمایی هوو و کلاهی برای باران به ایفای نقش پرداخت

عطاران در سال ۱۳۸۶ پنج فیلم سینمایی با نام‌های تیغ‌زن، قرنطینه، خروس جنگی، توفیق اجباری و تسویه‌حساب به ایفای نقش پرداخت. در سال ۱۳۸۸ عطاران در فیلم نیش زنبور بازی کرد. علی سرتیپی، تهیه‌کنندهٔ فیلم در سال ۱۳۸۸، دربارهٔ این فیلم گفت: «از همان ابتدای ساخت فیلم نیش زنبور هدفمان این بود که از سایر فیلم‌های کمدی که در سال‌های اخیر اکران شده بودند فاصله بگیریم. می‌خواستیم فیلمی که می‌سازیم یک فیلم سطحی نباشد و فکر می‌کنم تا حد زیادی هم موفق شده‌ایم.»

پوستر فیلم نیش زنبور
تصویر عطاران و کیانیان در نیش زنبور بر روی پوستر این فیلم

فیلم سینمایی نیش و زنبور پس از ۷۲ روز نمایش در ۲۵ سینما در مجموع ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروخت که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. عطاران در سال ۱۳۸۹ به عنوان بازیگر در فیلم سینمایی اسب حیوان نجیبی است با بازیگرانی همچون پارسا پیروزفر، حبیب رضایی، مهتابی کرامتی، اشکان خطیبی، مهران احمدفر و… همبازی شد.

نقش عطاران در فیلم اسب حیوان نجیبی است، نقش یک افسر پلیس بود که به بهانه‌های مختلف جلوی افراد گوناگون را می‌گرفت و از آن‌ها اخاذی می‌کرد. و پس از این فیلم در همان سال در فیلم سینمایی ورود آقایان ممنوع به ایفای نقش پرداخت. این فیلم در سال ۱۳۹۰ نمایش داده شد. گفتنی است که به‌ دلیل بازی عطاران در فیلم‌های اسب حیوان نجیبی است و ورود آقایان ممنوع، تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد مراسم اختتامیهٔ دومین جشن لبخند آفتاب به او تعلق گرفت.

رضا عطاران در سال ۱۳۹۰ کارگردانی و بازیگری فیلم خوابم میاد را انجام داد. در فیلم سینمایی خوابم میاد اکبر عبدی، مریلا زارعی و ویشکا آسایش همبازیان عطاران بودند. گفتنی است که اکبر عبدی در این فیلم به عنوان مادر رضا عطاران به ابفای نقش پرداخته است.

عطاران در همین سال در فیلم بی‌خود و بی‌جهت ساختهٔ عبدالرضا کاهانی نیز به ایفای نقش پرداخت. این فیلم در تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۱ در سینماها اکران شد و عطاران برای بازی در این فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از انجمن منتقدان سینما را به دست آورد.

بعد از این حالا رضا عطاران در فیلم چه خوب که برگشتی با مهناز افشار و حامد بهداد همبازی شد. در این فیلم حامد بهداد و رضا عطاران در نقش دو دوست صمیمی هستند که از بچگی با هم بزرگ شده‌اند. یکی از آن‌ها که دندان پزشک است به آمریکا می‌رود و بعد از سال‌ها تصمیم می‌گیرد تا دوباره به ایران بازگردد. داستان از آنجا جالب می‌شود که در یک مهمانی هر دوی آن‌ها عاشق و دلباخته مهناز افشار می‌شوند.

عطاران بعد از این فیلم در فیلم دهلیز با بهروز شعیبی در کنار هانیه توسلی همبازی شد. این فیلم در اولین نمایش خود، روی پردهٔ جشنوارهٔ فیلم فجر رفت. عطاران در فیلم دهلیز نقشی کاملا متفاوت وجدی را ایفا کرد. او برای بازی در این فیلم نامزد جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او همچنین همچنین جایزهٔ بهترین نقش اول مرد هفتمین جشن انجمن منتقدان را کسب کرد.

دهلیز ماجرای معلمی با بازی رضا عطاران را بازمی‌گوید که در یک دعوا به‌صورت ناخواسته باعث قتل غیر عمد شده و مدت‌ها است که در زندان به سر می‌برد. خانواده مقتول قصد بخشش او را ندارند تا اینکه …

رضا عطاران در فیلم سینمایی طبقه حساس ساخته کمال تبریزی

در سال ۱۳۹۲ رضا عطاران در فیلم طبقه حساس (طبقه هساث) ساخته کمال تبریزی در نقش پدر خانواده‌ای ثروتمند و بازاری ظاهر شد. اکران این فیلم از تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ آغاز شد و تا ۱۰ فروردین ۱۳۹۳، بدون هیچ تبلیغاتی در تلویزیون، یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون تومان در تهران فروخت.

عطاران در سال ۱۳۹۲ در فیلم استراحت مطلق به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز بازی کرد. این فیلم در سال ۱۳۹۳ در سینماها اکران شد. در این فیلم تماس بدنی عطاران و همسرش بسیار جنجالی شد. استراحت مطلق قرار بود با اصلاحاتی روبه‌رو شود؛ اما به‌دلیل کوتاه بودن این فیلم امکان کوتاه‌تر شدن وجود نداشت. عبدالرضا کاهانی در مقابل این اصلاحات مقاومت کرده و بیان کرد که عطاران با همسرش به بازی می‌پردازد.

تصویری از رضا عطاران

داستان فیلم استراحت مطلق دربارهٔ زنی با بازی ترانه علیدوستی است که از شهر دامغان به تهران مهاجرت کرده است تا به محل کار قبلی اش بازگردد و دوباره در آنجا مشغول به کار شود. او در راه سفر به تهران با شوهر سابقش با بازی بابک حمیدیان که فردی خشن و پرخاشگر است مواجه می‌شود. و در این حین شوهر سابقش سعی می‌کند تا زندگی تازه‌ای که این زن جوان سعی در ساختن آن دارد را از بین ببرد. و روابط او را با دوستان و آشنایانش خراب کند تا او را مجبور به بازگشت به دامغان کند.

زن جوان که چاره‌ای ندارد تصمیم می‌گیرد به کمک یکی از دوستان خانوادگی خود که نصاب ماهواره است تمامی پولی را که از صاحب کار خود وام گرفته برا سرمایه گذاری در کار خرید و فروش ماهواره سرمایه‌گذاری کند.

سپس عطاران در فیلم‌های ردکارپت به عنوان بازیگر و نویسنده و کارگردان و کلاشینکف به عنوان بازیگر حضور داشت. عطاران در سال ۱۳۹۳ در فیلم نهنگ عنبر به کارگردانی سامان مقدم به ایفای نقش پرداخت. عطاران در این فیلم نقش مردی پنجاه ساله به نام ارژنگ صنوبر را بازی می‌کند که در حال روایت زندگی گذشته‌اش است.

بعد از نهنگ عنبر نوبت به حضور در فیلم گینس و من سالوادور نیستم رسید. بعد از این دو فیلم نوبت به دراکولا رسید. عطاران در این فیلم به بازیگری، نویسندگی و کارگردانی پرداخت.

در ادامه عطاران با یک نقش جدی دیگر در فیلم آبنبات چوبی درخشید. بااین وجود این فیلم با نقدهایی چون نبود منطق روایی در فیلم‌نامه و مقدمه طولانی آن، از دید منتقدان به‌طور کلی فیلم خوبی ارزیابی نشد

عطاران در سال ۱۳۹۵ در نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا به ایفای نقش پرداخت. این فیلم ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ در سینماهای ایران اکران شد. فیلم نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا در نهایت بیش از ۲۰ میلیارد فروخت که در زمان خود پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران بود و در حال حاضر جایگاه ششم این لیست را دارد.

با وجودفروش فوق العاده منتقدان نهنگ عنبر ۲: سلکشن رؤیا را ضعیف‌تر از قسمت اول دانستند و در مورد این فیلم هم گفتند: «شاید تنها نکتهٔ مثبت فیلم را خودِ رضا عطاران دانست که در سال‌های اخیر به‌تنهایی ژانر مختص به خود را در سینمای ایران پایه‌گذاری کرده؛ ژانری که در آن تمام بارِ کمدی فیلمنامه‌های به‌شدت ضعیف و نم‌پس‌داده بر دوش او قرار داده می‌شوند و او هم با طنازی ذاتی‌اش به خوبی از پسِ اجرای آن‌ها بر می‌آید.»

عطاران پس از این فیلم، در خانم یایا به عنوان بازیگر ظاهر شد. این فیلم از مردم و منتقدان نقدهای منفی دریافت کرد. و داستان چندان جالبی نداشت. پس از آن نوبت به ایفای نقش در فیلم مصادره ساخته مهران احمدی بود.

پوستر فیلم مصادره
پوستر فیلم مصادره

فیلم مصادره دربارهٔ یک مأمور خرید در ادارهٔ ساواک به نام اسماعیل یارجان لو است که از شغلش چیزی نمی‌داند و پس از ازدواج با یک زن خارجی در هنگام انقلاب از ایران می‌گریزد. این فیلم با حواشی زیادی رو به رو شده و به‌عنوان فیلمی که شروع خوبی دارد اما رفته رفته رو به افول می‌رود معرفی شد.

عطاران بعداز مصادره در فیلم هزارپا به ایفای نقش پرداخت.ا ین فیلم با بیش از ۳۰ میلیارد تومان فروش در گیشه، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. فیلم هزارپا همچنین نخستین فیلم ۳۰ میلیاردی سینمای ایران است اما با وجود فروش خوب، این فیلم توسط برخی نقدها فیلمی ضعیف شمرده شده و به‌عنوان فیلمی معرفی شد.

 

فعالیت عطاران در سال ۱۳۹۷ بازی در فیلم زیرنظر به کارگردانی مجید صالحی ادامه پیدا کرد. او همچنین در این فیلم مشاور کارگردان نیز بود. او همچنین در فیلم‌های آزاد مثل هوا به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، انفرادی به کارگردانی مسعود اطیابی و روشن به کارگردانی روح‌الله حجازی به عنوان بازیگر حضور یافت.

رضا عطاران در سینما

رضا عطاران شبکه نمایش خانگی

آخرین سریال رضا عطاران در سال ۱۴۰۲ در مجموعهٔ نمایش خانگی منتشر شد. نام این سریال پرطرفدار دفتر یادداشت است. سریال دفتر یادداشت داستان پلیسی را روایت می‌کند که دچار آلزایمر است و در کنار دوست و همکار صمیمی خود که دچار بیماری بی‌اختیاری ادرار است به دنبال یک قاتل سریالی می‌گردند.

پوستر سریال دفتر یادداشت

در این سریال رضا عطاران در کنار حسن معجونی، مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق، ظهره داوودنژاد، بیژن بنفشه خواه، اردشی رستمی، الهام پاوه‌نژاد، مریم سعادت، داریوش کاردان و… به ایفای نقش پرداخته است.

 

نگاهی به آثار رضا عطاران در شبکه نمایش خانگی

سال انتشار عنوان فیلم نقش توضیحات
1391

فصل سوم قلب یخی

اسفندیار (وکیل)
1392

عقاید یک آکتور سینما

حضور به عنوان مهمان
1402

دفتر یادداشت

ایرج (کارگاه پلیس)

 

 

منبع: گیماتک

 

 

 

اشتراک گذاری:

One thought on “معرفی بهترین فیلم‌های رضا عطاران که حتما باید ببینید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: