چگونگی پیگیری مرسوله پستی؛ راهنما و انواع روش‌ها

حتماً برای شما هم پیش آمده که کالایی را خریداری کرده باشید و منتظر باشید تا پست کالای خریداری شده را به دست شما برساند و یا یکی از دوستان شما بسته‌ای را برای شما پست کرده است و شما منتظر رسیدن این بسته باشید اما نمی‌دانید که بسته پستی‌ در چه مرحله‌ای است و درحال حاضر کدام شهر است. در این مطلب راهنمای روش‌های پیگیری مرسوله پستی را برای شما خواهیم گفت. با گیماتک همراه باشید.
درحال حاضر روش‌های مختلفی برای پیگیری مرسوله‌های پستی و سازمانی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها را می‌توانید به راحتی از محل کار یا منزل خود انجام دهید. با رواج‌ یافتن فروشگاه‌های انیترنتی و خرید اینترنتی، همچنین افزایش تعداد کسب‌وکارها و مشاغل محلی و انفرادی فعال در زمینه‌ی فروش انواع کالا و راه‌اندازی آنلاین‌شاپ‌های خصوصی، حجم مبادلات پستی طی سال‌های اخیر چندین برابر شده است و از آنجا که پست جزو معدود گزینه‌های پیش‌ روی کسب‌وکارهاخصوصاً در شهرستان‌ها برای ارسال کالاها است، ازاین‌رو نقل و انتقال مرسولات پستی از مبدأ تا مقصد فرایندی بسیار زمان‌بر است.

زمان‌بر بودن این فرایند از آن جهت است که بسته‌ی پستی برای رسیدن به مقصد باید مراحل مختلفی را طی کند. اگر بسته از شهری به شهری دیگر در حال ارسال باشد، ابتدا باید از نقاط مبادله‌ی اصلی هر شهر عبور کرده و سپس به منطقه‌ی پستی نزدیک نشانی مقصد برسد. و بعد از آن نامه‌رسان آن را به صاحبش تحویل دهد. تمامی این مراحل شاید بسته به نشانی تحویل‌گیرنده چندین‌بار تکرار گردد؛ پس‌بنابراین، این فرایند می‌تواند مدت‌ زمان بسیار زیادی طول بکشد و گاهی روند توزیع بسته در یک مرحله به‌دلیل بروز مشکلاتی متوقف گردد.

اگر می‌خواهید بدانید که بسته‌ پستی شما کجا است؟‌ باید بگویم که شرکت پست، سامانه‌ای برای مشتریان خود راه اندازی کرده است تا گیرندگان بسته‌ها بتواند با وارد‌کردن مشخصاتی مانند کد رهگیری مرسوله پستی یا شماره‌ی مرسوله، کد ملی و شماره موبایل و با استفاده از روش‌های مختلف، وضعیت بسته را رهگیری و مشکلات آن را پیگیری و رفع نمایند.

شما با واردکردن کد رهگیری مرسوله پستی می‌توانید به اطلاعات لحظه‌ی فرایند ارسال مرسوله توسط پست، مانند موقعیت فعلی، ساعت ورود و خروج از نقاط مبادلات پستی، تاریخ و همچنین موقعیت و مشخصات نامه‌رسان دسترسی پیدا کنید. همچنین از طریق سامانه رهگیری شرکت پست، می‌توانید جزئیات کامل‌تری از مشخصات هر مرسوله پستی از جمله محتویات و نوع مرسوله، وزن و ریزهزینه‌ی پستی را نیز مشاهده کنید.

در ادامه این مطلب، ضمن نحوه‌ی پیگیری مرسوله پستی ، انواع روش‌های موجود برای رهگیری بسته‌های پستی را شرح خواهیم داد.

 

راهنمای مشاهده اطلاعات بسته پستی از سامانه

اگر قصد دارید تا جزئیات بیشتری از مرسوله در حال حمل را مشاهده کنید، با داشتن کد پیگیری مرسوله پستی، می‌توانید استعلام مرسوله پستی را طبق مراحل زیر انجام دهید:

  • ابتدا به وب‌سایت tracking.post.ir مراجعه نمایید.
  • سپس در کادر مشخص‌شده، شماره‌ی مرسوله یا کد رهگیری را وارد و گزینه‌ی جست‌وجو را انتخاب کنید.
  • در آخرین ردیف اگر گزینه‌ی تولید بارکد پستی را مشاهده کردید روی لینک مقابل آن یعنی «مشاهده جزئیات بیشتر» کلیک کنید.
  • حال شما در این صفحه می‌توانید اطلاعات کامل بسته شامل نوع سرویس، محتویات مرسوله، وزن، تاریخ و ساعت تحویل به‌ پست و اداره‌ی مربوطه و در نهایت ریزهزینه‌های پستی شامل کرایه، مالیات، سهم پست و جمع کل هزینه‌ها را مشاهده نمایید.

پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری مرسوله

این روش برای پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری مرسولات عادی و غیرسازمانی استفاده می‌شود. هنگامی‌ که فرستنده، چه شخص چه فروشگاه، بسته‌ای را تحویل پست می‌دهد، مشخصات گیرنده، شماره‌ موبایل و… را نیز به پست اعلام می‌کند و شرکت پست شماره‌ی مرسوله را به شماره‌ی موبایل گیرنده مرسوله پیامک و وضعیت لحظه‌ای مرسوله را اطلاع‌ رسانی می‌کند. در این‌ صورت، نیازی به رهگیری آن نخواهد بود.

در صورتی که گیرنده هیچ پیامکی از سمت پست برای اطلاع از وضعیت لحظه‌ای مرسوله دریافت نکرده باشد و یااینکه بخواهد جزئیات بیشتری از وضعیت مرسوله مشاهده کند، با در دست داشتن کد پیگیری مرسوله پستی یا همان شماره‌ی مرسوله از سوی فرستنده، باید مراحل زیر را دنبال کند:

  • ابتدا به وب‌سایت tracking.post.ir مراجعه نمایید.
  • در کادر مشخص‌شده، شماره‌ی مرسوله یا کد رهگیری مرسوله پستی را وارد کرده و سپس گزینه‌ی جست‌وجو را انتخاب کنید.
  • اکنون در صفحه جاری، می‌توانید موقعیت فعلی و وضعیت مرسوله و زمان اعلام وضعیت را مشاهده نمایید. قابل ذکر است که اگر بسته به نامه‌رسان تحویل داده‌ شده باشد، می‌توانید نام و تصویر او را با کلیک روی «مشاهده‌ی اطلاعات نامه‌رسان» مشاهده کرده و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

در برخی موارد، خود فروشنده پیامک حاوی کد رهگیری پست را بعداز تحویل به پست از طریق سامانه پیامکی خود به شما ارسال خواهد کرد تا خودتان با مراجعه به سامانه رهگیری پست، وضعیت مرسوله‌ی خود را مشاهده و پیگیری نمایید. در صورت عدم دریافت پیامک، این کد رهگیری در پنل کاربری و در بخش سفارش‌های فروشگاه اینترنتی قابل مشاهده خواهد بود.

راهنمای پیگیری مرسوله پستی به وسیله شماره موبایل

اگر نوع مرسوله‌ی شما از نوع سیم‌کارت باشد، شما می‌توانید با وارد‌کردن شماره‌ی سیم‌کارت خریداری‌شده از وضعیت تحویل سیم‌کارت خود مطلع شوید. توجه داشته باشید که استفاده از روش شماره‌ی موبایل فقط برای رهگیری این نوع از مرسوله کاربرد دارد و برای سایر مرسوله‌ها امکان پیگیری با استفاده از شماره‌ی موبایل وجود نخواهد داشت. برای اینکار مراحل زیر را پله‌به پله دنبال نمایید.

  • ابتدا به وب‌سایت najatracking.post.ir مراجعه نمایید.
  • سپس در قسمت اول، نوع سند را روی رهگیری سیم‌کارت تنظیم کنید.
  • حال در کادر اول، اپراتور را انتخاب کرده و سپس در کادر بعدی شماره‌ی موبایل را بدون صفر وارد نمایید و پس از وارد‌کردن کد امنیتی، روی گزینه‌ی جست‌وجو کلیک کنید تا اطلاعات مرسوله به شما نمایش داده شوند.

نحوه پیگیری مرسولات پستی با استفاده از کد ملی

اگر نوع مرسوله‌ی شما از نوع مدارک هویتی و کارت و اسناد مالکیت است که ارگان‌های قضایی و انتظامی آن‌ها را صادر می‌‌کنند، پست برای آسان‌تر شدن فرایند پیگیری، برای اینکار سامانه‌ای جداگانه در نظر گرفته است که تنها با ارائه شماره‌های خاصی مانند کد ملی و شماره‌ی پلاک و شماره‌ی پرونده می‌توانید وضعیت ارسال آن‌ها را پیگیری نمایید.

  • به وب‌سایت najatracking.post.ir مراجعه کرده و در قسمت اول، نوع سند را انتخاب کنید.
  • بسته به نوع سند انتخابی، کد ملی یا شماره‌ی پلاک یا شماره‌ی پرونده را وارد کرده و بعد از وارد نمودن کد امنیتی، روی گزینه‌ی جست‌وجو کلیک نماییدتا اطلاعات به شما نمایش داده شوند.

 سوالات متداول و پر‌تکرار

  • کد رهگیری مرسوله پستی یا شماره‌ی مرسوله را از کجا باید پیدا کرد؟

منبع: گیماتک

 

 
بیشتر بخوانید :
آموزش قدم به قدم ساخت اکانت Gmail و حساب گوگل

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  بیشتر بخوانید: